Product Documents

Sociología de la cultura en la Era digital

Herramientas para el análisis de las dinámicas culturales del siglo XXI

Joaquim Rius-Ulldemolins y Juan Pecourt Gracia

Col·lecció: Cultura & sociedad digital, 1

ISBN: 978-84-9134-856-6

Matèria: sociologia i política

Idioma: castellà

Any ed.: 2021

Enquadernació: rústica

Format: 15 x 23 cm.

Pàgines: 476

22,00 €

Sinopsi

Detalles

La cultura és un fenomen molt dinàmic, canviant i subjecte a múltiples interpretacions. Això provoca que, sovint, les afirmacions i els debats sobre la cultura tinguen un caràcter ambigu i confús. En aquest sentit, les ciències socials han desenvolupat teories i nocions que pretenen aclarir els límits i continguts del concepte de cultura i les relacions amb els àmbits social, econòmic o polític. Així mateix, les relacions entre la cultura i la societat tampoc són estables i han canviat de manera considerable des de les primeres anàlisis de les ciències socials en el segle XIX fins a l’actualitat. Per tant, és necessari establir les diferents etapes i característiques que marquen els usos i les interpretacions socials de la cultura. Aquest llibre pretén ser una introducció a la complexa qüestió del paper de la cultura en la societat contemporània, per a la qual cosa s’analitzen les principals transformacions en el consum i les pràctiques culturals en l’era digital, proporcionant al lector les teories, conceptes i estudis de cas necessaris per a comprendre les dinàmiques culturals i creatives en la seua pluralitat, des de l’alta cultura característica de la modernitat fins als fenòmens virals d’internet.

Índex

Índex

Índice
Índice de excursos
Índice de tablas
Índice de ilustraciones
Introducción

1. Las definiciones de cultura y la construcción de la perspectiva sociológica
1.1. Concepciones de la cultura: humanística, antropológica y digital
1.2.La teoría social clásica y el estudio de la cultura
1.3. El debate sobre la ideología y el análisis de la cultura
1.4. Los cultural studies y las políticas de la cultura popular
1.5. El desarrollo del análisis sociológico de la cultura y su metodología

2. Análisis sociológico de la cultura: modernidad, creación y cultura
2.1. La modernidad cultural: sistema artístico, intermediación cultural y trabajo creativo
2.2. El estatus del artista: del artesano al genio creador
2.3. Sistema cultural e intermediación cultural
2.4. La creatividad artística desde la perspectiva sociológica

3. Cultura, identidad, estatus y poder: el estudio sociológico del consumo y las prácticas culturales
3.1. La cultura de la modernidad: cultura de masas y control social
3.2. La teoría de la distinción cultural
3.3. Consumo, estilos de vida y cultura en el siglo XXI: omnivorismo, amateurs y subculturas
3.4. Estado y cultura: política cultural, protección de las artes y bienestar social

4. Cambios sociales y transformaciones de las prácticas culturales
4.1. Sociedad posfordista y dinámicas culturales posmodernas
4.2. Cultura y economía: estetización del consumo y expansión del trabajo expresivo
4.3. La globalización cultural: del imperialismo cultural a las hibridaciones culturales
4.4. La política cultural, ciudad y branding: de los márgenes a centro de las políticas públicas como instrumento de desarrollo

5. Digitalización de la sociedad, creatividad y nuevas prácticasculturales
5.1. Internet y cultura: de la infraestructura ciberutópica a la jaula de silicio
5.2. Cultura y convergencia: de la cultura participativa al trabajo digital
5.3. Más allá del determinismo tecnológico: de los intermediarios algorítmicos al «underground digital»

Bibliografía