Patrimoni immaterial a la Ribera del Xúquer

Vicent Giménez Chornet, ed.

ISBN: 978-84-9133-582-5

Matèria: sociologia i política

Idioma: català

Any ed.: 2023

Format: 16 x 23,5 cm

Disponible en accés obert:

Per a poder comprendre la identitat d’un poble com a tal, cal dur a terme investigacions històriques del seu patrimoni immaterial o patrimoni viu. El marc jurídic esmenta quines expressions podrien considerar-se patrimoni immaterial i reconeix les tradicions, les locucions orals, els usos socials, els rituals, els espectacles i els actes festius, els usos de la naturalesa i les tècniques artesanals, inclosa la gastronomia; totes elles han d’estar acompanyades dels instruments o espais culturals que els són inherents per a ser salvaguardades per a la posteritat. En aquest volum s’han reunit treballs d’estudiosos que han aprofundit en el coneixement de les festes populars, de la seua simbologia, de la religiositat, dels aspectes lúdics, dels jocs tradicionals i de l’aprofitament de la naturalesa, des de la trajectòria històrica fins al context social i jurídic actual.

Biografía

Vicent Giménez Chornet  és doctor en Història per la Universitat de València i professor titular a la Universitat Politècnica de València, a més de docent en gestió cultural i secretari local de la XIX Assemblea d’Història de la Ribera, celebrada a Alberic el 2021.

Pròleg

De tarasques, tortugues i altres monstres. Elements per a l’anàlisi del bestiari festiu valencià

La fira i les danses de Guadassuar. Evolució inversa de dos festes referents a la Ribera

Les festes de carrer a Corbera. Inventar i conservar la tradició

La Muixeranga: origen i evolució de les músiques rituals

La Riberenca: la música popular i tradicional a la Ribera del Xúquer

La Tamborada i les Falles d’Alzira, patrimoni de la humanitat

Màgia, superstició i etnopoètica a la Ribera del riu «d’argent»

Fer arca a Benimodo, un joc perillós

Història i llegenda: el barranc dels dos germans

Les danses de carrer como ejemplo de participación ciudadana y su protección como bien de interés cultural inmaterial en la Ribera

Una aproximació a mig segle de festes patronals a Benifaió a través dels programes impresos

Festes de Guadassuar: cicles festius, tipologia i perduració (segles XVIII-XXI)

Correbous a la Ribera del Xúquer

Les festes d’Alberic al segle XVII. Religiositat, festejos i participació ciutadana

Advocacions, devocions i festes al marquesat de Llombai

La festa a Alginet: religiositat, socialització i caritat

Festes a la Ribera Alta i Baixa a finals del segle XVIII

Els aprofitaments dels paisatges naturals a la Ribera Baixa del Xúquer (segles XIII-XV)

El «problema» dugué la solució. De patrona popular a patrona canònica. La Mare de Déu del Lluch d’Alzira

Diumenge de Rams a Alberic

Més enllà de la festa: bases i reflexions en torn la necessitat d’una gestió integral del patrimoni cultural immaterial

Giménez Chornet, V. [Vicent ] (ed.) (2023). Patrimoni immaterial a la Ribera del Xúquer. Universitat de València.

Giménez Chornet, Vicent (ed.). Patrimoni immaterial a la Ribera del Xúquer. Universitat de València, 2023.

GIMÉNEZ CHORNET, Vicent (ed.). Patrimoni immaterial a la Ribera del Xúquer. Valencia: Universitat de València, 2023. ISBN 978-84-9133-582-5.

Giménez Chornet, Vicent (ed.). Patrimoni immaterial a la Ribera del Xúquer. Valencia: Universitat de València; 2023. 490 p.