Los casos de Canet d'En Berenguer, Cullera y Oliva

Coeditor: Instituto Interuniversitario de Desarrollo Local

Any ed.: 2021

Format: 21 x 29,7 cm

Disponible en accés obert:

La sostenibilitat va arribar a tenir un interès significatiu en el sector turístic a partir de la Cimera de la Terra (Río, 1992), arran de la qual s’ha fet necessari mesurar-ne les variables. Des d’aleshores, diverses institucions han desenvolupat sistemes d’indicadors turístics però, la majoria, no tenen en compte les característiques o la idiosincràsia local. La generalització dels indicadors per a tots els territoris desatén i equipara problemes de caràcter ambiental, social, polític i econòmic, i obvia la singularitat del destí. D’altra banda, diversos estudis recents certifiquen empíricament que factors com ara les massificacions i l’escalfament global, conseqüència de la falta de sostenibilitat, faciliten l’expansió de malalties infectocontagioses. Així doncs, al gran repte de quantificar la sostenibilitat, se suma la crisi sanitària provocada pel SARS-CoV-2, causant de la COVID-19, que ha canviat el paradigma del turisme i ha accentuat la necessitat d’oferir destinacions turístiques sostenibles. Aquesta investigació busca determinar el nivell de sostenibilitat turística mitjançant indicadors ajustats a la realitat del territori, amb la creació d’un sistema propi que compte amb la validació d’experts de la regió i processos de governança per al desenvolupament d’un índex sintètic de sostenibilitat. Per a la validació empírica, l’estudi empra l’índex dissenyat per a l’entorn litoral; tanmateix, la metodologia que presentem pot ser implementada en diferents tipus de turisme: rural, cultural, de naturalesa, esportiu, etc. S’hi han utilitzat més de 1.600 enquestes realitzades en regions turístiques amb forta estacionalitat i dependència econòmica. Finalment, s’ha definit el nivell de sostenibilitat de cadascun dels municipis analitzats, així com el grau d’inquietud social pel que fa a l’activitat turística, d’on es deriven propostes ben interessants per a la gestió de cada destí.

ÍNDICE

Capítulo 1. La necesidad de medidas para medir la sostenibilidad en la era COVID

1. Introducción

1.1. El Sistema de Indicadores de Sostenibilidad – SIS

1.2. El Índice Sintético de Sostenibilidad Turística – IS.SIS

Capítulo 2. La metodología IS.SIS

1. Metodología

1.1. Metodología del Sistema de Indicadores - SIS

1.1.1. Selección de los destinos de estudio

1.1.2. Objetivo de los indicadores

1.1.3. Encuesta de satisfacción

1.1.4. Selección y validación de los indicadores

1.1.5. Definición del tipo de indicadores

1.1.6. Complementación de datos y ficha técnica

1.1.7. Creación del Indicador Sintético – IS.SIS

Capítulo 3. Los resultados

1. Resultado de las encuestas a los residentes

1.1. Residentes de Canet d’En Berenguer

1.2. Residentes de Cullera

1.3. Residentes de Oliva

1.4. Análisis en conjunto de las respuestas de los residentes de los tres destinos piloto

2. Resultado de las encuestas a los visitantes

2.1. Visitantes de Canet d’En Berenguer

2.2. Visitantes de Cullera

2.3. Visitantes de Oliva

2.4. Análisis en conjunto de as respuestas de los visitantes de los tres destinos piloto

3. Entrevista a los expertos

3.1. Validación de los indicadores sociales

3.2. Validación de los indicadores económicos

3.3. Validación de los indicadores políticos

3.4. Validación de los indicadores ambientales

4. Aplicación del SIS a los casos de estudio. Principales resultados

4.1. Medición y análisis de la sostenibilidad de los destinos piloto

4.1.1. Normalización o estandarización

4.1.2. Ponderación de los indicadores

4.1.3. Agregación por dimensiones – Determinación del indicador débil y fuerte

4.1.4. Agregación final

4.2. Análisis de los resultados

Capítulo 4. Conclusión

1. Conclusiones y observaciones finales

Pimentel de Oliveira, D. [Danielle] (2021). La sostenibilidad turística a través de un índice sintético amparado en los 17 ODS. Los casos de Canet d'En Berenguer, Cullera y Oliva. Universitat de València.

Pimentel de Oliveira, Danielle. La sostenibilidad turística a través de un índice sintético amparado en los 17 ODS. Los casos de Canet d'En Berenguer, Cullera y Oliva. Universitat de València, 2021.

PIMENTEL DE OLIVEIRA, Danielle. La sostenibilidad turística a través de un índice sintético amparado en los 17 ODS. Los casos de Canet d'En Berenguer, Cullera y Oliva. Valencia: Universitat de València, 2021. ISBN 978-84-9133-350-0.

Pimentel de Oliveira, Danielle. La sostenibilidad turística a través de un índice sintético amparado en los 17 ODS. Los casos de Canet d'En Berenguer, Cullera y Oliva. Valencia: Universitat de València; 2021. 100 p.