Son nuestros amos y nosotros sus esclavos

Cómo los parásitos manipulan el comportamiento

José Ramón Alonso Peña

Col·lecció: Sin Fronteras, 36

ISBN: 978-84-1118-186-0

Matèria: ciències

Coeditor: Càtedra de Divulgació de la Ciència

Any ed.: 2023

Format: 15 x 23,5 cm

Pàgines: 232

Que un organisme extern (un virus alienígena, un fong mutat o un ésser estrany) controle el cos i la voluntat dels éssers humans, vius o morts, és un dels temes més recurrents en la ciència-ficció. Un paràsit amb la capacitat d’aniquilar el nostre control corporal o modificar les nostres accions ens aterreix. Per sort, això només passa en la ficció: ‘Alien’, ‘The Last of Us’ o ‘The Strain’ només són productes cinematogràfics, no sembla que allò que expliquen siga possible en la realitat. O potser sí? De fet, sí que ho és: els paràsits reals manipulen el comportament de moltes espècies d’animals, com ara formigues, ocells, peixos, gats, hienes..., i també dels humans. En aquest llibre s’explica, d’una manera amena i accessible, com actuen els paràsits sobre els animals i els humans, i també com i per què els paràsits poden arribar a convertir un ésser viu funcional en poc més que un esclau.

Biografía

José Ramón Alonso és catedràtic de Biologia a la Universitat de Salamanca, de la qual ha estat rector, i investigador principal a l’Instituto de Neurociencias de Castella i Lleó. Ha estat també investigador postdoctoral i professor visitant a universitats d’Alemanya i dels Estats Units, i és doctor ‘honoris causa’ per universitats de Colòmbia, Bolívia i el Perú. Ha dirigit 17 tesis doctorals i ha publicat més de 160 articles en revistes internacionals de neurociència. Com a escriptor, és autor de 40 llibres de divulgació científica, molts dels quals guanyadors d’alguns dels premis més importants en aquest àmbit, i de diversos llibres d’assaig, relats i microrelats. Així mateix, és l’autor del blog ‘Neurociencia’ (jralonso.es), on també parla d’autisme i d’educació i que compta amb més de dos milions i mig de visites anuals.

1. ¿Me permite que le contagie mis parásitos?

2. Un enemigo antiguo

21. El elixir de la eterna juventud

22. La malaria, azote de la humanidad

23. Un sutil compañero de viaje

24. ¡Huele a pis de gato!

25. Hienas, leones, lobos y pumas

26. Toxoplasma en los primates no humanos

27. Toxoplasma en los seres humanos

28. Toxoplasma y accidentes de tráfico

29. Toxoplasma y salud mental

30. Toxoplasma y alteraciones cognitivas

31. Dimorfismo en la respuesta al toxoplasma

32. Suicidio y toxoplasma

33. Toxoplasma y emprendimiento

34. ¿Nos pueden volver más guapos los parásitos?

Epílogo

Índice analítico

Alonso Peña, J. R. [José Ramón] (2023). Son nuestros amos y nosotros sus esclavos. Cómo los parásitos manipulan el comportamiento. Universitat de València.

Alonso Peña, José Ramón. Son nuestros amos y nosotros sus esclavos. Cómo los parásitos manipulan el comportamiento. Universitat de València, 2023.

ALONSO PEÑA, José Ramón. Son nuestros amos y nosotros sus esclavos. Cómo los parásitos manipulan el comportamiento. Valencia: Universitat de València, 2023. ISBN 978-84-1118-186-0.

Alonso Peña, José Ramón. Son nuestros amos y nosotros sus esclavos. Cómo los parásitos manipulan el comportamiento. Valencia: Universitat de València; 2023. 232 p.