Product Documents

El fascismo vasco y la construcción del régimen franquista

Iñaki Fernández Redondo

Col·lecció: Història i Memòria del Franquisme, 60

ISBN: 978-84-9134-773-6

Matèria: història

Submatèries: història contemporània

Any ed.: 2021

El feixisme va ser un moviment polític que va sorgir a l’Europa del primer terç del segle XX i que va trobar lloc tant a Espanya com al País Basc, de manera que –a diferència de la imatge que s’ha traslladat– aquesta regió no va resultar impermeable a la seua atracció, sinó que va exercir un paper fonamental en el desenvolupament del feixisme espanyol. Destacats intel·lectuals, empesos pel context crític que es va obrir amb l’aparició de la societat de masses i els seus reptes, van contribuir a la formació d’aquesta cultura política al nostre país. A més, els principals partits feixistes, entre els quals va destacar Falange Española, es van implantar a les ciutats basques de manera similar a com ho van fer en altres regions. La Guerra Civil va suposar un punt d’inflexió per a aquest moviment: si bé en un primer moment, en dues de les províncies basques, lleials a la República, va haver de fer front a la violència de rereguarda, la seua integració en la coalició colpista li va obrir les portes a un creixement exponencial. Paradoxalment, com es veuria durant la institucionalització de la dictadura, el fracàs del feixisme per a conquistar l’Estat pels seus propis mitjans el conduiria a unes quotes d’influència i de poder que altrament mai no hauria aconseguit.

PRÓLOGO

SIGLAS Y ABREVIATURAS EMPLEADAS

PUNTUALIZACIONES SOBRE TERMINOLOGÍA

PARTE I. EL FASCISMO EN EL PAÍS VASCO DE LA II REPÚBLICA

I. IMPLANTACIÓN Y DINÁMICA POLÍTICA FASCISTA

1. Los dos modelos de Falanges vascas

2. Los militantes falangistas: número y composición

PARTE II. FALANGE EN LA GUERRA CIVIL. REPRESIÓN Y COMBATIENTES

II. LA REPRESIÓN EN LA GUIPÚZCOA Y VIZCAYA REPUBLICA­NAS (JULIO DE 1936-JUNIO DE 1937)

1. La represión contra Falange Española

III. LA MOVILIZACIÓN DE COMBATIENTES DE FALANGE ESPA­ÑOLA

1. Incidentes derivados de la competencia por el reclutamiento

PARTE III. FALANGE Y LA CONSTRUCCIÓN DE LA DICTADURA FRANQUISTA EN EL PAÍS VASCO

IV. LA UNIFICACIÓN. EL NACIMIENTO DE FET DE LAS JONS

1. fe entre la Guerra Civil y el decreto de Unificación

2. La Unificación en el País Vasco. La actitud de Falange

Fernández Redondo, I. [Iñaki] (2021). El fascismo vasco y la construcción del régimen franquista. Universitat de València.

Fernández Redondo, Iñaki. El fascismo vasco y la construcción del régimen franquista. Universitat de València, 2021.

FERNÁNDEZ REDONDO, Iñaki. El fascismo vasco y la construcción del régimen franquista. Valencia: Universitat de València, 2021. ISBN 978-84-9134-773-6.

Fernández Redondo, Iñaki. El fascismo vasco y la construcción del régimen franquista. Valencia: Universitat de València; 2021. 260 p.