Digitalització i mercat laboral a la Comunitat Valenciana

Claus territorials de caracterització. 2022-2023

Jorge Hermosilla Pla (coord.)

ISBN: 978-84-9133-657-0

Matèria: economia, sociologia i política

Idioma: català

Any ed.: 2024

Enquadernació: rústica

Format: 21 x 29,7 cm

Pàgines: 292

25,00 €

Disponible en accés obert:

Sinopsi

Detalles

La incidència de la digitalització en el mercat laboral valencià des d’una perspectiva territorial constitueix el repte d’aquesta obra, per al qual s’ha analitzat, en primer lloc, la implantació territorial de la cobertura digital a la Comunitat Valenciana, així com la dotació d’infraestructures de connectivitat. A continuació, s’han identificat els nivells d’utilització de les xarxes digitals a les comarques valencianes, mitjançant l’estudi del comportament de la societat valenciana amb les TIC. I, finalment, s’ha fet un estudi exhaustiu del grau de digitalització de les empreses de la Comunitat Valenciana, mitjançant una anàlisi diferencial per comarques, sobre la base d’uns casos d’estudi impulsats pels pactes per l’ocupació, amb la finalitat de diagnosticar i reconèixer les necessitats i els reptes als quals s’enfronta l’empresariat valencià.

Índex

Índex

ÍNDEX
CAPÍTOL 1. LA COBERTURA DIGITAL A LA COMUNITAT VALENCIANA. IMPLANTACIÓ TERRITORIAL-COMARCAL I TIPOLOGIES
Jorge Hermosilla Pla, Mónica Fernández Villarejo, Sandra Mayordomo Maya, Jordi Gimeno Delgado, Javier Berenguer Sala

1.1 Evolució de la bretxa digital de cobertura a més de 100 Mbps en zones rurals de la Comunitat Valenciana
1.2 Tipologies de xarxes territorials. Digitalització i territori
1.3 Anàlisi comarcal de les xarxes digitals a la Comunitat Valenciana
1.4 L’escenari prospectiu de la digitalització al territorio
1.4.1 Contextualització
1.4.2 Caracterització de la cobertura de banda ampla per tecnologia
1.4.3 Prospectiva de xarxes fixes

CAPÍTOL 2. ANÀLISI DE LA DIGITALITZACIÓ AL TERRITORI VALENCIÀ
Jorge Hermosilla Pla, Sandra Mayordomo Maya

2.1 La societat valenciana i la digitalització. Usos i comportaments
2.1.1 L’ús d’internet
2.1.2 Lloc habitual de connexió a internet
2.1.3 Nivells de satisfacció en el servei d’internet
2.1.4 Les TIC i els àmbits d’ús
2.1.5 Les TIC i el domini dels mitjans digitals
2.1.6 La necesitat de formació en TIC
2.2 Ús diferenciat de la digitalització per segmentació social
2.2.1 Anàlisi segons el sexe
2.2.2 Anàlisi segons l’edat
2.2.3 Anàlisi segons la nacionalitat
2.2.4 Anàlisi segons el nivel d’estudis
2.2.5 Anàlisi segons l’ocupació actual
2.2.6 Anàlisi segons la categoría profesional

CAPÍTOL 3. DIGITALITZACIÓ DE LES EMPRESES A LA COMUNITAT VALENCIANA
Adolfo Montalvo Santamaría, Jorge Hermosilla Pla, Vicente Budí Orduña, Nuria Grané Teruel, Jesús Perán López

3.1 Estudi sobre digitalització de les empreses pymes.
Objectius i metodología

3.2 El context de l’estudi
3.3 Digitalització de les empreses
3.3.1 Grau de digitalització
3.3.2 La connexió a internet
3.3.3 Repercussió de la digitalització
3.3.4 Procés de la digitalització

3.4 El futur. Necessitats, reptes i barreres
3.4.1 Necessitats segons el grau de digitalització
3.4.2 Barreres segons el grau de digitalització
3.4.3 Peticions a l’administració

3.5 Conclusions i recomanacions
3.6 Anàlisi diferencial per comarques
3.6.1 Comarques de València
3.6.2 Comarques d’Alacant
3.6.3 Comarques de Castelló
3.6.4 Diagnòstic de la digitalització. Classificació de les comarques

CAPÍTOL 4. ANÀLISI DE LA DIGITALITZACIÓ A LES COMARQUES D’ALACANT
Antonio Martínez Puche, José Miguel Giner Pérez, Juan López Jiménez, Xavier Amat Montesinos

4.1 Introducció i participació de les parts interessades
4.2 Digitalització a les comarques de la província d’Alacant. Presentació de resultats
4.2.1 Dades sociodemogràfiques de la població enquestada
4.2.2 Ús d’internet
4.2.3 Importància que té l’ús de les noves tecnologies
4.2.4 Domini dels mitjans digitals i necessitats de formació
4.2.5 Ús de les noves tecnologies per a les activitats empresarials

4.3 El Comtat
4.4 Les Marines
4.5 L’Alacantí
4.6 L’Alcoià
4.7 La Vega Baja
4.9 Conclusions

CAPÍTOL 5. ANÀLISI DE LA DIGITALITZACIÓ A LES COMARQUES DE CASTELLÓ
Luisa Alamá Sabater, Vicente Budí Orduña

5.1 L’ús d’internet
5.2 Lloc habitual de connexió a internet
5.3 Nivells de satisfacció en el servei d’internet
5.4 Les TIC i els àmbits d’ús
5.5 Les TIC i el domini dels mitjans digitals
5.6 La necessitat de formació en TIC

CAPÍTOL 6. EXPERIÈNCIES EN DIGITALITZACIÓ IMPULSADES PELS PACTES PER L’OCUPACIÓ. CASOS D’ESTUDI
6.1 La digitalització de les empreses de l’Horta Sud
Instituto Empresarial Horta Sud

6.2 Projecte activa’t del Camp de Morvedre: la pandèmia, la necessitat de digitalitzar la ciutadania i el negoci local
Ana Isabel Monfort Ferrer, Noelia García Araque, Beatriz Pérez Vélez, Rocío Quesada Caballero, Silvia Gramuntell Rivera

6.3 Liderar la transformació digital: el pad, punt d’atenció digital de la Ribera de Xúquer
Amparo Castelló Escrivá, Estela Sala García

6.4 Actuacions del pacte territorial per l’ús de la ciutat d’Alacant respecte a la bretxa digital
Mariano Agustín González Chouciño

6.5 Programes EMPACE i l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’acord territorial per l’ocupació i el desenvolupament local de la ciutat d’Elx
Manuel Silva Santa

6.6 Informe sobre el projecte de digitalització a la comarca del Ports
David Royo Bellmunt

6.7 Digitalització en el pacte territorial per l’ocupació Castelló Nord
Mar Arnanz Serrano

CONCLUSIONS
Jorge Hermosilla Pla, Sandra Mayordomo Maya, Vicente Budí Orduña, Nuria Grané Teruel

BIBLIOGRAFIA

ÍNDEX DE MAPES
Mapa 1.1. Grau de cobertura de VDSL de 30 Mbps a les comarques de la Comunitat Valenciana el juny del 2022
Mapa 1.2. Grau de cobertura sense fil fix a les comarques de la Comunitat Valenciana el juny del 2022
Mapa 1.3. Grau de cobertura de la xarxa FTTH a les comarques de la Comunitat Valenciana el juny del 2022
Mapa 1.4. Grau de cobertura de la xarxa HFC a les comarques de la Comunitat Valenciana el juny del 2022
Mapa 1.5. Grau de cobertura de 30 MBPS a les comarques de la Comunitat Valenciana el juny del 2022
Mapa 1.6. Grau de cobertura de 100 MBPS a les comarques de la Comunitat Valenciana el juny del 2022
Mapa 1.7. Grau de cobertura del 4G a les comarques de la Comunitat Valenciana el juny del 2022
Mapa 1.8. Grau de cobertura del 5G a les comarques de la Comunitat Valenciana el juny del 2022
Mapa 2.1. Nombre d’enquestes. 2022-2023
Mapa 2.2. Nombre d’enquestes realitzades d’àmbit personal i professional 2022-2023
Mapa 2.3. Ús d’Internet 2022-2023
Mapa 2.4. Lloc de connexió majoritari a Internet en l’àmbit personal i professional 2022-2023
Mapa 2.5. Nivell de satisfacció en el servei d’Internet en l’àmbit personal i professional 2022-2023
Mapa 2.6. Nivell de domini dels mitjans digitals en general en l’àmbit personal i en l’àmbit professional 2022-2023
Mapa 2.7. Necessitat de formació en l’àmbit personal i en l’àmbit professional 2022-2023
Mapa 2.8. Valoració estimada de l’aplicació de la digitalització al territori valencià 2022-2023
Mapa 3. Diagnòstic de digitalització. Classificació de les comarques

Citació

AA.VV (2024). Digitalització i mercat laboral a la Comunitat Valenciana. Claus territorials de caracterització. 2022-2023. Universitat de València.

AA.VV. Digitalització i mercat laboral a la Comunitat Valenciana. Claus territorials de caracterització. 2022-2023. Universitat de València, 2024.

AA.VV. Digitalització i mercat laboral a la Comunitat Valenciana. Claus territorials de caracterització. 2022-2023. Valencia: Universitat de València, 2024. ISBN 978-84-9133-657-0.

AA.VV. Digitalització i mercat laboral a la Comunitat Valenciana. Claus territorials de caracterització. 2022-2023. Valencia: Universitat de València; 2024. 292 p.

Copiar al portapapeles