Castells, torres i fortificacions en la Ribera del Xúquer

Antoni Furió, Josep Aparici, eds.

Col·lecció: Oberta, 92

ISBN: 978-84-370-5514-5

Matèria: història

Submatèries: història medieval

Idioma: català

Coeditor: Ajuntament de Cullera

Any ed.: 2002

La Ribera, una comarca creada pel Xúquer en el seu tram final, entre les muntanyes interiors i la mar, ha estat històricament terra de castells. Des de les torres (Espioca, Benifaió, Almussafes, Sollana, Trullàs ...) que, pel nord, conformaven el primer cinturó defensiu de la ciutat de València fins als castells que, pel sud i per l'est, controlaven els principals eixos de comunicacions (els de Cullera i Corbera, el camí de la costa; els de Castelló i Sumacàrcer, la vall del Xúquer i el camí interior, cap al centre del país i cap a Castella; i els de la Vall dels Alcalans, altres rutes secundàries cap a i des de la meseta castellana), tot el territori comarcal apareix recobert de fortificacions de tota mena, grandària i finalitat. De quan daten aquests castells eregits als cims de les muntanyes o aquestes torres elevades en el pla, emergides enmig de les poblacions o escampades al llarg de la costa? Quina funció van tenir originalment i quin paper al llarg dels segles? Quin és el seu present i quin futur els espera? Totes aquestes qüestions són abordades en la llarga perspectiva històrica, i de forma interdisciplinar, en aquest llibre, que reuneix col.laboracions d'historiadors, arqueòlegs, estudiosos comarcals i gestors culturals, i que no sols s'interroga per l'origen, la morfologia i la funció d'aquestes fortificacions, sinó també per la conservació i aprofitament actuals, entre la protecció patrimonial i l'atracció turística i cultural.

ÍNDEX
INTRODUCCIÓ, per Antoni Furió
PRIMERA PART
DE LA FORTALESA ISLÀMICA AL CASTELL FEUDAL
MORFOLOGÍA Y PAPEL DE LOS CASTILLOS MUSULMANES (SIGLOS X-XIII): LA RIBERA Y OTROS EJEMPLOS
André Bazzana
ALZIRA DE XÚQUER: GÈNESI URBANA I URBANISME PLANIFICAT A LA CORA ANDALUSINA DE VALÈNCIA (SEGLE IX)
Abel Soler Molina
LES MURALLES D’ALZIRA, ESCUT DE LA CIUTAT I CLAU DEL XÚQUER
Agustí Ferrer Clarí
DEL CINTURÓ DEFENSIU DE LA CIUTAT DE VALÈNCIA: LES TORRES D’ESPIOCA, BENIFAIÓ I MUSSA
Francesc Beltran i López
EL CASTELLET DE CASTELLÓ, TERCER CASTELL DE XÀTIVA
Vicent Ribes Iborra.
TORRES Y CASTILLOS DE LA VALL DE TOUS
Joan Martorell Briz
EL CASTELL DE CULLERA A TRAVÉS DE L’ESTUDI ARQUEOLÒGIC DE L’ERMITA VELLA
Enric Portell, Fernando Cotino, Francisco Blay
EL CASTELL DE CULLERA: INTERPRETACIÓN DE CIERTAS ESTRUCTURAS ARQUITECTÓNICAS FECHABLES POCO ANTES DE LA ÉPOCA DE LA CONQUISTA
Fernando Cotino Villa
LA TINENÇA DEL CASTELL DE CORBERA DURANT ELS SEGLES XIII-XV
Salvador Vercher Lletí
LA INTERVENCIÓN DEL PODER REAL EN LOS CASTILLOS NOBILIARIOS VALENCIANOS EN TIEMPOS DE GUERRA (1424-1430)
Jorge Sáiz
LES DRASSANES DE CULLERA I LA GRAN ESTRATÈGIA NAVAL D’ALFONS EL MAGNÀNIM
Luis Pablo Martínez.
SEGONA PART
LES FORTIFICACIONS D’ÈPOCA MODERNA I CONTEMPORÀNIA
TRANSFORMACIONES EN LA CONCEPCIÓN DE LA DEFENSA DE LA COSTA (SIGLOS XVI-XVIII)
Jesús Pradells Nadal.
DE PUERTO DE LA RIBERA A LLAVE DEL REINO. DEFENSA Y FORTIFICACIÓN DE CULLERA EN EL RENACIMIENTO
Juan Francisco Pardo Molero
LES TORRES DE LA COSTA DE CULLERA
Francesc Giner i Pereperes
LAS MURALLAS DE CULLERA
Luis Arciniega García.
ASPECTES DEFENSIUS EN L’ARQUITECTURA DEL MONESTIR DE LA MURTA
Agustí Ferrer Clarí, Assumpta Galan Ferrer
LA TORRE ÀRAB D’ANTELLA
Marina Estarlich Martorell, Ramon Estarlich Candel
LA FUNCIÓ DE LES FORTIFICACIONS A ALBERIC
Vicent Giménez Chornet
NOTÍCIA BIBLIOGRÀFICA I DOCUMENTAL SOBRE EL CASTELL D’ALFARB
Vicent Climent i Ferrando
LES FORTIFICACIONS DE CULLERA AL SEGLE XIX
Raúl Silvestre Diago
A LA RECERCA D’UN DOGMA PATRIMONIAL A LA RIBERA: L’EXEMPLE DEL CASTELL DE CULLERA AL SEGLE XX
Ricard C. Torres Fabra
TERCERA PART
ENTRE LA CONSERVACIÓ I LA RESTAURACIÓ
CASTELLS, FORTS, AUTOPISTES, TURISME DE SOL. UN DIAGNÒSTIC, DES DE DÉNIA, PER LA DIFUSIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL A LA RIBERA
Josep Antoni Gisbert
RECUPERACIÓN DE LA TORRE DE LA GOLA DEL RIU O TORRE DEL MARENYET DE CULLERA
Magdalena Monraval, Eva Ripollés, Laurence Krougly

Aparici, J. [Josep] & Furió, A. [Antoni] (2002). Castells, torres i fortificacions en la Ribera del Xúquer. Universitat de València.

Aparici, Josep y Furió, Antoni. Castells, torres i fortificacions en la Ribera del Xúquer. Universitat de València, 2002.

APARICI, Josep y FURIÓ, Antoni. Castells, torres i fortificacions en la Ribera del Xúquer. Valencia: Universitat de València, 2002. ISBN 978-84-370-5514-5.

Aparici, Josep y Furió, Antoni. Castells, torres i fortificacions en la Ribera del Xúquer. Valencia: Universitat de València; 2002. 348 p.