Vida y muerte del Bacalao

Usos, transformaciones y olvidos en un proceso de patrimonialización cultural

Eduardo Leste Moyano

Col·lecció: Cultura & sociedad digital, 3

ISBN: 978-84-1118-300-0

Matèria: sociologia i política

Any ed.: 2024

Dins de les músiques populars, s’està donant una tendència a patrimonialitzar el passat. D’on naix aquesta necessitat patrimonialitzadora i quin paper hi juga la nostàlgia? Quins aspectes tecnològics i econòmics la faciliten? Com s’ordenen i per a què s’usen aquests patrimonis culturals? I, finalment, quanta memòria hi ha en aquests patrimonis que precisament tenen com a reclam el passat? Aquesta monografia té com a objectiu respondre a aquestes preguntes per mitjà de l’anàlisi crítica del procés de patrimonialització del Bacalao, a partir de l’escena neobakala madrilenya.

Biografía

La carrera acadèmica d’Eduardo Leste Moyano  se centra en la socioantropologia urbana i, més concretament, la producció de discursos, estratègies i pràctiques d’adaptació i/o resistència cultural en contextos marcats per processos de canvi social, polític, econòmic, mediàtic i tecnològic. Ha publicat nombrosos articles en revistes d’alt impacte com a ‘Disparidades’, ‘Revista de Antropología Social’, ‘Etnográfica’, ‘AIBR’, ‘Resonancias’, i ha participat en múltiples conferències i en diversos projectes d’investigació.

I. Andamios teóricos para entender el proceso de patrimonialización del Bacalao

Identidad, generaciones y escenas musicales

Patrimonio cultural y procesos de patrimonialización

Memoria, historia y nostalgia

Rituoide y ritual

Remediación

Dramas tecnológicos

Breves apuntes metodológicos

II. Las culturas juveniles del Bacalao madrileño

La escena pospunk y el Bacalao valencianos (1981-1984)

Bacalas madrileños (1985-1989)

Bakalas madrileños (1990-1992)

Vakalas madrileños (1993-1996)

El final del Bacalao

A modo de síntesis

III. El proceso de patrimonialización del Bacalao: usos, transformaciones y olvidos

El milagro económico

Madrid, ciudad global

«The First Rebirth»: la comunidad remember

Calla, que tú no estuviste

«The Second Rebirth»: la escena neobakala

Pagar la hipoteca

¿Dónde están las clases medias?

El patrimonio cultural y sus usos

La garantía de la nostalgia

Vivir, recuperar y archivar en redes sociales

IV. La fiesta, la joya problemática, transformada y transformadora del patrimonio

Introduciendo la fiesta

Tiene que ser como antes

Los que van a la fiesta

Este es mi sitio (por ahora)

La hostilidad del cuerpo (y el mundo)

Me fui de fiesta (y me gustó)

Tócala otra vez, Sam

La vida es un carnaval

Para poder continuar

Cosas que son y cosas que no son

Leste Moyano, E. [Eduardo] (2024). Vida y muerte del Bacalao. Usos, transformaciones y olvidos en un proceso de patrimonialización cultural. Universitat de València.

Leste Moyano, Eduardo. Vida y muerte del Bacalao. Usos, transformaciones y olvidos en un proceso de patrimonialización cultural. Universitat de València, 2024.

LESTE MOYANO, Eduardo. Vida y muerte del Bacalao. Usos, transformaciones y olvidos en un proceso de patrimonialización cultural. Valencia: Universitat de València, 2024. ISBN 978-84-1118-300-0.

Leste Moyano, Eduardo. Vida y muerte del Bacalao. Usos, transformaciones y olvidos en un proceso de patrimonialización cultural. Valencia: Universitat de València; 2024. 318 p.