València 1972: Hacia la ciudad monstruo

ISBN: 978-84-9133-522-1

Matèria: geografia

Submatèries: altres

El 1972, Manuel Sanchis Guarner (1911-1981) va publicar La Ciutat de València. Síntesi d’història i geografia urbana, un dels millors llibres sobre l’origen, història i evolució de la capital valenciana. La influència d’aquest volum va ser notable en generacions de professionals de la geografia, la història, l’arquitectura, l’arqueologia, i en general, en la societat i cultura valenciana. Sense dubte hi hagué un abans i un després en el coneixement i l’estima per la ciutat, però..., ¿com era aquella València de 1972? ¿En quin context social, urbà i polític es produeix la publicació d’aquest importantíssim llibre? ¿De què es parlava a la ciutat en el moment de la publicació del llibre? ¿Quins eren els grans temes urbans que es discutia en un règim polític que tocava ja el seu final? Aprofitant els cinquanta anys de l’edició d’aquest llibre de referència, aquesta exposició pretén acostar la València de 1972 a les noves generacions, així com la figura d’un dels homes més influents de la cultura valenciana dels darrers decennis, Manuel Sanchis Guarner. Al mateix temps, la mostra té la pretensió de, sense establir paral·lelismes forçats, permetre als i les visitants contemporanis formar-se una comparació, mitjançant diferent material gràfic, entre l’actual ciutat i aquella de 1972. Curiosament, alguns dels debats que tenim plantejats avui naixen en aquell moment i elements del paisatge urbà fixats en la memòria dels habitants de València (alguns en discussió a hores d’ara) varen germinar tot just en aquells anys. Amb la perspectiva de mig segle, paga la pena reflexionar sobre aquella -i aquesta-, València i sobre la figura de Manuel Sanchis Guarner i el seu mestratge.

11 Prólogo

83 Valencia en 1972. De un libro, de una ciudad transfigurada

Josep Vicent Boira Maiques

Universitat de Valencia

107 1972. Los peligros de la “Ciudad-monstruo”

Francisco Pérez Puche

Periodista

125 La especulación urbanística durante el tardofranquismo. (Valencia, 1970—1975)

Josep Sorribes Monrabal

145 Breve trama para el arte de los 70 en la Valencia tardofranquista

Ricard Silvestre Vañó

Universitat de Valencia

163 Los sellos del Plan Sur (1963—1985). Iconografía e identidad en la Valencia del segundo franquismo y de la democracia

Rafael Company i Mateo

Diputació de Valencia

Guillermo Navarro Oltra

Universidad de Castilla la Mancha

195 PERSPECTIVAS

197 La percepción de Manuel Sanchis Guarner del pasado arqueológico de Valencia y el estado actual del conocimiento

Josefa Pascual Pacheco

Servei d´Investigació Arqueològica Municipal (SIAM)

223 Indagando influjos de última hora. Manuel Sanchis Guarner y la irrupción de la arquitectura del movimiento moderno en Valencia

Santiago Pastor Vila

Arquitecto

237 Medio siglo de ciudad: Valencia 1972-2022

Ricard Pérez Casado

Alcalde de Valencia (1979-1989)

267 CONTEXTOS. DERRIBOS Y DESAPARICIONES

281 NUEVAS CONSTRUCCIONES. “LA CIUDAD-MONSTRUO”

301 PERSPECTIVAS

315 Arquitectura y ciudad. Valencia 1972-2022

Carmen Jordá Such

Universitat Poltècnica de Valencia

Martínez Tórtola, M. [Manuel] & Piqueras Sánchez, N. [Norberto ] (eds.)València 1972: Hacia la ciudad monstruo. Universitat de València.

Martínez Tórtola, Manuel y Piqueras Sánchez, Norberto (eds.). València 1972: Hacia la ciudad monstruo. Universitat de València.

MARTÍNEZ TÓRTOLA, Manuel y PIQUERAS SÁNCHEZ, Norberto (eds.). València 1972: Hacia la ciudad monstruo. Valencia: Universitat de València. ISBN 978-84-9133-522-1.

Martínez Tórtola, Manuel y Piqueras Sánchez, Norberto (eds.). València 1972: Hacia la ciudad monstruo. Valencia: Universitat de València; 375 p.