Teatro y diplomacia en el Coliseo del Buen Retiro 1640-1746

Any ed.: 2022

Format: 16,5 x 23 cm

Pàgines: 244

Durant l'Antic Règim era freqüent que el monarca convidara als ambaixadors a participar en celebracions teatrals que festejaven noces reals, naixements, tractats de pau i importants victòries militars. Aquestes representacions prompte es convertiran en instruments de la maquinària diplomàtica espanyola per a projectar una imatge de fortalesa militar i econòmica davant els seus rivals i aliats. D'aquesta manera, es duran a terme grans desemborsaments econòmics i complicades operacions internacionals per a atraure a Madrid als millors enginyers, compositors, instrumentistes, llibrets i –més endavant– també cantants italians. L'objectiu era, naturalment, enlluernar a Europa amb la imatge d'una Monarquia encara vigorosa i puixant malgrat la seua progressiva pèrdua d'influència internacional. El present volum estudia l'ús diplomàtic i propagandístic del teatre protocol·lari que es va representar en el Coliseu del Bon Retir des de la seua construcció, en 1640, fins a la defunció de Felip V, en 1746.

Biografía

Ignacio López Alemany es profesor titular de la Universidad de Carolina del Norte, en Greensboro, y durante una década fue editor de la revista Calíope: Journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Poetry. Es autor de la monografía Ilusión áulica e imaginación caballeresca en El cortesano, de Luis Milán (University of North Carolina Press, 2013) y, junto con J. E. Varey, de El teatro palaciego en Madrid: 1707-1724. Estudio y documentos (Tamesis, 2006). Más recientemente ha publicado la primera edición crítica de las comedias Las amazonas de España y La hazaña mayor de Alcides, ambas de José de Cañizares, con música de Giacomo Facco (Iberoamericana, 2018). También es coeditor de un volumen de artículos titulado Signs of Power in Habsburg Spain and the New World (Bucknell University Press, 2013). Es miembro del Instituto Universitario La Corte en Europa y del Centro de Estudios de Literatura de Entre Siglos (XVII-XVIII), de la Universidad de Poitiers, Francia.

NOTA PREVIA

SIGLAS

1. EL PALACIO DEL BUEN RETIRO

Construcción y reconstrucciones del Coliseo

2. EL DIFÍCIL CONTROL DEL COLISEO

Felipe IV: la superintendencia del marqués de Eliche

Carlos II: entre el mayordomo mayor y el alcaide

Felipe V: del Ayuntamiento a la Casa de la Reina

Fernando VI: la nueva dirección de Farinelli

3. EL REINADO DE FELIPE IV

El giro diplomático de la Corona

El auto El nuevo palacio del Retiro y la política exterior del rey

Primeros espacios teatrales en el Buen Retiro

Inauguración, cierre y reapertura del Coliseo

El valor diplomático del teatro mitológico

La escenificación de la paz: La púrpura de la rosa

Suerte posterior de la ópera de corte en Francia y España

4. EL DRAMA CORTESANO DE MARIANA DE AUSTRIA Y CARLOS II

La Paz de Nimega y el primer matrimonio de Carlos II

La mirada sobre Viena

5. FELIPE V Y EL TRIUNFO DE LA ÓPERA ITALIANA EN ESPAÑA

El contexto de la Cuádruple Alianza y la Paz de Cambray

Preámbulo a las negociaciones de paz

Matrimonios reales y la ilusión de la paz

El breve reinado de Luis I (1724)

Segundo reinado de Felipe V (1724-1746)

CONCLUSIONES

APÉNDICE

ÍNDICE ONOMÁSTICO

López Alemany, I. [Ignacio] (2022). Teatro y diplomacia en el Coliseo del Buen Retiro 1640-1746. Universitat de València.

López Alemany, Ignacio. Teatro y diplomacia en el Coliseo del Buen Retiro 1640-1746. Universitat de València, 2022.

LÓPEZ ALEMANY, Ignacio. Teatro y diplomacia en el Coliseo del Buen Retiro 1640-1746. Valencia: Universitat de València, 2022. ISBN 978-84-1118-064-1.

López Alemany, Ignacio. Teatro y diplomacia en el Coliseo del Buen Retiro 1640-1746. Valencia: Universitat de València; 2022. 244 p.