La Nave de los locos. Una odisea de la sinrazón

Any ed.: 2022

Enquadernació: cartoné

Format: 24,5 x 21,5 cm

A partir de la metàfora que sintetitza el títol, s’analitza la relació dialèctica entre bogeria i societat en els més de sis segles que disten de la fundació de l’asil edificat a la ciutat de València en 1409. En la primera part s’estudia l’etapa relacionada amb els dos primers centres, l’Hospital d’Innocents i l’Hospital General, període de quasi cinc‐cents anys en què els malalts mentals van romandre en un mateix emplaçament urbà, amb lleus modificacions arquitectòniques i pocs canvis en les dependències administratives, amb un règim de custòdia invariable. La segona se centra en el període contemporani, que comença al final del segle XIX amb del manicomi de Jesús, com a pas previ a la inauguració de l’hospital psiquiàtric de Bétera, igualment concebut des de la concentració marginal, que prompte quedaria desfasat quan es van imposar les noves polítiques d’intervenció comunitària que s’apliquen en l’actualitat. A poc a poc va desapareixent la lògica de l’exclusió, basada en el sanatori, per a integrar els serveis de salut mental dins del sistema sanitari general i de l’organigrama de benestar social, amb una major intervenció ciutadana en la rehabilitació psíquica integral. Des de llavors, s’ha traslladat al carrer el debat sobre la malaltia mental i les circumstàncies que la condicionen, i es reivindiquen recursos de prevenció i reinserció comunitària, amb una creixent participació de la ciutadania. També es dona més protagonisme als pacients a través d’associacions i col·lectius que troben una recepció solidària i el millor altaveu mediàtic en l’activisme cultural i la creativitat artística.

Mª Vicenta Mestre y Ester Alba

INTRODUCCIÓN: EN BUSCA DEL ALMA PERDIDA

Cándido Polo y Ana Hernández

STULTIFERAE NAUES. VARIACIONES SOBRE UN VIAJE LEGENDARIO

Anacleto Ferrer

UNA LARGA Y ACCIDENTADA TRAVESÍA. DEL MITO PRIMIGENIO AL FRACASO DE LA INSTITUCIÓN TOTAL

Cándido Polo

LOS EDIFICIOS DE LAS CASAS DE LOCOS A LO LARGO DE CINCO SIGLOS

Ana Mª Reig Ferrer

LA PIEDRA DE LA LOCURA. UNA HISTORIA DE LA TERAPÉUTICA PSIQUIÁTRICA

Javier Balaguer y Enric Novella

SPASMATS, ORATS E DEMENTS EN LA DOCUMENTACIÓN INQUISITORIAL DE

VALENCIA

Albert Toldrà i Vilardell

SANITAS MENTIS

Francesc J. Hernàndez

LA FOTOGRAFÍA COMO LLAMADA DE ATENCIÓN SOCIAL FRENTE A LA ENFERMEDAD MENTAL Y DENUNCIA DEL MANICOMIO

Óscar Martínez Azumendi

EL VIAJE CONVULSO DEL ARTE HACIA LO IRRACIONAL

Ana Hernández

LAS VANGUARDIAS ARTÍSTICAS EN ESPAÑA LEJOS DE LOS MUROS DEL MANICOMIO

Ana Hernández

DEL TEBEO AL CÓMIC. IMÁGENES DE LA LOCURA EN LA HISTORIETA ESPAÑOLA DEL SIGLO xx

Andrés Porcel Torrens

REPRESENTACIONES DE LA LOCURA EN EL CINE. IMÁGENES Y DISCURSOS

Antonio José Navarro

CASA LANZA: UNA EXPERIENCIA PIONERA EN EL TRATAMIENTO DE LAS TOXICOMANÍAS

Teresa Fernández March y Ana Hernández

EPÍLOGO: ELOGIO DE LA LOCURA, AL CABO DE CINCO SIGLOS

Cándido Polo y Ana Hernández

AA.VV. (2022). La Nave de los locos. Una odisea de la sinrazón. Un viaje por los espacios de la locura en Valencia, a lo largo de seis siglos, a través de la ciencia y las artes. Universitat de València.

AA.VV. La Nave de los locos. Una odisea de la sinrazón. Un viaje por los espacios de la locura en Valencia, a lo largo de seis siglos, a través de la ciencia y las artes. Universitat de València, 2022.

AA.VV. La Nave de los locos. Una odisea de la sinrazón. Un viaje por los espacios de la locura en Valencia, a lo largo de seis siglos, a través de la ciencia y las artes. Valencia: Universitat de València, 2022. ISBN 978-84-9133-466-8.

AA.VV. La Nave de los locos. Una odisea de la sinrazón. Un viaje por los espacios de la locura en Valencia, a lo largo de seis siglos, a través de la ciencia y las artes. Valencia: Universitat de València; 2022. 312 p.