El trienio liberal (1820-1823)

Revolución, Contrarrevolución e impacto internacional

Ramón Arnabat Mata, coord.

ISBN: 978-84-9133-547-4

Matèria: història

Any ed.: 2023

El Trienni Liberal o Constitucional (1820-1823) és un període clau de la història contemporània d'Espanya, però també d'Europa i Amèrica. La revolució de 1820 va encendre la «torxa de la llibertat» a l'Europa de la Restauració i de la Santa Aliança i va accelerar els ja molt avançats processos d'independència dels territoris colonials espanyols i portuguesos a Amèrica. Alhora que, segons l'absolutisme, es convertia en l'«hidra revolucionària» que posava en perill l'Antic Règim.

Durant aquests tres llargs anys el país va experimentar profundes transformacions polítiques, econòmiques, socials i culturals en el marc de la confrontació entre revolució i contrarevolució. El Trienni Liberal es va convertir en una cruïlla de camins en la qual es van plantejar diversos horitzons polítics, tots ells possibles i desitjables per als diversos actors polítics: liberals moderats i liberals exaltats, realistes i absolutistes.

Les noves recerques historiogràfiques que es recullen en aquest llibre destaquen la radicalitat política del període, l'accelerat procés de politització de les classes mitjanes i populars i la força de la revolució i la contrarevolució. Avui sembla més encertat valorar el Trienni Liberal com una profunda revolució liberal que va obrir les portes de la contemporaneïtat a Espanya, però també en alguns països europeus i americans. La revolució de 1820 i el Trienni Liberal van sembrar llavors de llibertat, encara que, al final, les van aixafar militarment i les van reprimir políticament. Com tantes altres vegades al llarg de la nostra historia.

I. LA REVOLUCIÓN
1. Hacia el surgimiento de los modernos partidos: tendencias políticas y formas de organización en el Trienio Liberal
2. La prensa del Trienio Liberal escrita en francés y el espacio transnacional en el liberalismo exaltado
3. 1823: El fin del Trienio Liberal

II. LA CONTRARREVOLUCIÓN
4. La regencia de Urgell y el realismo
5. La restauración de 1823 en Cataluña. El caso de los ayuntamientos
6. Los arcos de la memoria. Los viajes reales de D. Miguel (1830 y 1832)
y el uso político del pasado

III. EL IMPACTO INTERNACIONAL
7. La revolución española y las finanzas internacionales, 1810-1823
8. La Segunda Revolución de España (1820-1823) y la Revolución Francesa
9. ¿Qué hacer con América y su revolución durante el Trienio Liberal?

Arnabat Mata, R. [Ramón ] (coord.) (2023). El trienio liberal (1820-1823). Revolución, Contrarrevolución e impacto internacional. Universitat de València.

Arnabat Mata, Ramón (coord.). El trienio liberal (1820-1823). Revolución, Contrarrevolución e impacto internacional. Universitat de València, 2023.

ARNABAT MATA, Ramón (coord.). El trienio liberal (1820-1823). Revolución, Contrarrevolución e impacto internacional. Valencia: Universitat de València, 2023. ISBN 978-84-9133-547-4.

Arnabat Mata, Ramón (coord.). El trienio liberal (1820-1823). Revolución, Contrarrevolución e impacto internacional. Valencia: Universitat de València; 2023. 208 p.