Product Documents

Matèria: història

Submatèries: història moderna

Any ed.: 2012

Mitjançant una exploració de diverses representacions culturals que es van dur a terme en la segona meitat del segle XIX, aquest volum mostra que en l'imaginari de l'Espanya metropolitana de l'època existia una identitat imperial que ha desaparegut quasi per complet de la historiografia contemporània. L'autora analitza les petjades de l'imperi que es troben en l'Exposició de les Illes Filipines a Madrid (1887) i la commemoració del IV Centenari del Descobriment d'Amèrica (1892), entre altres representacions del repertori simbòlic de l'imaginari nacional, i explora una sèrie de textos, objectes i pràctiques culturals que posen de manifest aquella consciència imperial que, fins a ben entrat el segle XX, estava imbricada en la identitat de la nació malgrat haver patit l'imperi dues importants descolonitzacions en 1824 i en 1898.

AGRADECIMIENTOS

LA GUERRA DE ÁFRICA EN SUS TEXTOS

LA EXPOSICIÓN GENERAL DE LAS ISLAS FILIPINAS EN MADRID

El escenario exótico

La representación de la otredad: los zoológicos humanos

La exposición como representación

La exposición como narrativa

La textualización de las Filipinas

Coda. La ya presente nostalgia del imperio

EL IV CENTENARIO: EL ESPECTÁCULO IMPERIAL (1892)

La problemática del pasado español

La organización del IV Centenario

La conmemoración como espectáculo. La cabalgata de Madrid

EL IV CENTENARIO EXPLICA EL IMPERIO

Las Conferencias Americanistas en el Ateneo de Madrid.

Las glorias del pasado

El Congreso Geográfico Hispano-Americano-Portugués.

El porvenir de la raza ibérica

El Congreso Literario Hispano-Americano.

La batalla del idioma

DOS NOVELAS POSCOLONIALES

Sonata de estío

La vuelta al mundo en la «Numancia»

Blanco, A. [Alda] (2012). Cultura y conciencia imperial en la España del siglo XIX. Universitat de València.

Blanco, Alda. Cultura y conciencia imperial en la España del siglo XIX. Universitat de València, 2012.

BLANCO, Alda. Cultura y conciencia imperial en la España del siglo XIX. Valencia: Universitat de València, 2012. ISBN 978-84-370-8857-0.

Blanco, Alda. Cultura y conciencia imperial en la España del siglo XIX. Valencia: Universitat de València; 2012. 170 p.