Language Learning in Study Abroad: Social, Cultural, and Identity-Related Factors

Erasmus Students in Northern, Southern, and Eastern-European English as a Lingua Franca Contexts

Vasilica Mocanu-Florea

Col·lecció: Iulma Monographs, 6

ISBN: 978-84-1118-195-2

Matèria: filologia

Submatèries: fiologia anglogermànica

Idioma: anglès

Any ed.: 2023

Enquadernació: rústica

Format: 15 x 23 cm

Pàgines: 220

14,00 €

Disponible en formato electrónico:

Disponible en accés obert:

Sinopsi

Detalles

Study abroad has been a matter of concern in sociolinguistics for a few decades now. Nevertheless, research on study abroad has rarely combined the study of sociolinguistic aspects with the analysis of perceived language-related gains. Similarly, there has been a lack of studies integrating qualitative and quantitative methods in SA research. Thus, the present volume comes as a response to the need to triangulate sociolinguistic aspects with perceived language-related gains, qualitative and quantitative methods, in three different European contexts, and participants from almost every corner in Europe for a deeper understanding of the study abroad phenomenon on the European continent.

La realització d’estudis a l’estranger ha estat motiu d’interès per a la sociolingüística des de fa algunes dècades. Tanmateix, la investigació sobre aquest tema rares vegades ha combinat l’estudi dels aspectes sociolingüístics amb l’anàlisi dels assoliments percebuts relacionats amb l’idioma. De manera semblant, manquen treballs que integren els mètodes qualitatius amb els quantitatius en l’anàlisi sociolingüística. Així, aquest volum sorgeix com a resposta a la necessitat de relacionar els aspectes sociolingüístics amb guanys percebuts relacionats amb el llenguatge, els mètodes qualitatius i els quantitatius, en tres contextos europeus diferents i amb participants de quasi tots els racons d’Europa per a una comprensió més profunda del fenomen dels estudis a l’estranger en el continent europeu.

Biografía

Vasilica Mocanu  és professora ajudant de Llengua i Lingüística Angleses en la Universitat de Salamanca. La seua investigació se centra en el multilingüisme, la identitat i la diversitat en la globalització; els processos d’aprenentatge d’idiomes en situacions de mobilitat i el potencial dels mètodes mixtos per a investigar les implicacions per al llenguatge i la identitat en situacions de mobilitat i desplaçament a través de diferents paisatges culturals.

Índex

Índex

LIST OF ABBREVIATIONS

TRANSCRIPTION CONVENTIONS

PREFACE

ACKOWLEDGEMENTS

 

CHAPTER 1. INTRODUCTION

1.1. Background of the study

1.2. Study abroad and language learning – an overview

 

CHAPTER 2. STUDY ABROAD: SOCIAL, CULTURAL, AND IDENTITY-RELATED DETERMINANTS FOR LANGUAGE LEARNING

2.1. Program variables

2.2. Context-related determinants. The role of English as a Lingua Franca

2.3. Identity-related factors

2.3.1. Study abroad as challenging the self

2.3.2. Neoliberal subjectivities in SA

 

CHAPTER 3. METHODOLOGY

3.1. Mixed methods

3.1.1. Research instruments

3.1.1.1. The questionnaire

3.1.1.2. The interview

3.1.2. Procedure

3.1.3. Analysis

3.2. Contextualization

3.2.1. The Erasmus program

3.2.2. Location

3.2.2.1. Oulu - Finland

3.2.2.2. Bucharest - Romania

3.2.2.3. Lleida - Catalonia

3.2.3. Participants

3.2.3.1. Quantitative data

3.2.3.2. Qualitative data

 

CHAPTER 4. RESULTS

4.1. The role of the host context

4.1.1. Linguistic panorama: minor languages and linguas francas

4.1.1.1. Beginning of the sojourn abroad

4.1.1.2. End of the sojourn abroad

4.1.2. Language attitudes and beliefs

4.1.2.1. Beginning of the sojourn abroad

4.1.2.2. End of the sojourn abroad

4.2. Social, cultural, and linguistic contact

4.2.1. Local communities

4.2.2. Transient communities

4.2.3. Beginning and end of the sojourn abroad

4.3. Identity-related factors: motivation, investment, and neoliberal rationales

4.3.1. Motivation and investment

4.3.2. Neoliberal rationales

4.3.3. Personal benefits and outcomes

4.3.3.1. Beginning of the sojourn abroad

4.3.3.2. End of the sojourn abroad

4.3.4. Professional benefits and outcomes

4.3.4.1. Beginning of the sojourn abroad

4.3.4.2. End of the sojourn abroad

 

CHAPTER 5. CONCLUDING REMARKS

5.1. Social, cultural, and linguistic context-related differences

5.2. The role of social, cultural, and linguistic expectations and outcomes

5.2.1. Linguistic investment and outcomes

5.3. Identity – a key factor

5.4. Limitations and further research

 

REFERENCES

APPENDICES

Appendix 1: PRE-Questionnaire

Appendix 2: PRE-interview guiding questions

Appendix 3: POST-interview guiding questions

Citació

Mocanu-Florea, V. [Vasilica] (2023). Language Learning in Study Abroad: Social, Cultural, and Identity-Related Factors. Erasmus Students in Northern, Southern, and Eastern-European English as a Lingua Franca Contexts. Universitat de València.

Mocanu-Florea, Vasilica. Language Learning in Study Abroad: Social, Cultural, and Identity-Related Factors. Erasmus Students in Northern, Southern, and Eastern-European English as a Lingua Franca Contexts. Universitat de València, 2023.

MOCANU-FLOREA, Vasilica. Language Learning in Study Abroad: Social, Cultural, and Identity-Related Factors. Erasmus Students in Northern, Southern, and Eastern-European English as a Lingua Franca Contexts. Valencia: Universitat de València, 2023. ISBN 978-84-1118-195-2.

Mocanu-Florea, Vasilica. Language Learning in Study Abroad: Social, Cultural, and Identity-Related Factors. Erasmus Students in Northern, Southern, and Eastern-European English as a Lingua Franca Contexts. Valencia: Universitat de València; 2023. 220 p.

Copiar al portapapeles