La Máquina Chéjov / Nina o De la fragilidad de las gaviotas disecadas

Submatèries: filologia espanyola

Any ed.: 2023

Pàgines: 190

El volum II d’‘El ciclo ruso’, de Matei Visniec, reuneix dues obres que són sengles homenatges a Txékhov. En ‘La máquina Chéjov’, l’autor rus és visitat pels seus personatges mentre jau en el seu llit de malalt terminal. L’autor ens porta així al cor dels grans drames de Txékhov, que prolonga en el seu propi univers creatiu, al mateix temps que indaga en l’escriptura del mestre a través de les seues cartes. En ‘Nina o De la fragilidad de las gaviotas disecadas’, Matei Visniec reprèn els tres personatges de ‘La gaviota’ –Nina, Treplev i Trigorin– uns anys després, en plena Revolució d’Octubre. La confluència d’una triple utopia –amorosa, literària i política– és el marc en el qual se submergeix, mitjançant uns personatges que, per dir-ho amb les seues paraules, “dan vueltas juntos, montados en los caballos de madera del mismo carrusel de los destinos rotos”. Dues obres per als amants de Txékhov ja conquistats o per conquistar, que revelen com l’univers creatiu del dramaturg romanès es desenvolupa a través de l’univers d’un altre autor.

Biografía

Matei Visniec  (1956, Radauti, Romania) ha desenvolupat al llarg dels anys una obra dramàtica extensa i polièdrica, a la qual no deixa d’afegir nous títols. Escriu el seu teatre en romanès i en francès, de vegades autotraduint-se, però prefereix el romanès per als poemes i els relats. Format en els darrers anys de la dictadura de Ceaucescu a Romania, la seua oposició a la literatura oficial del règim el va portar a inspirar-se en una cruïlla de corrents i estils, on l’absurd i el grotesc conviuen amb el poètic i el simbòlic. Assentat a París des que es va autoexiliar en 1987, apunta en les seues obres, amb l’oïda atenta al món que l’envolta, als horrors concrets que percep i a les paradoxes i contradiccions de la condició humana. Ens fa riure amargament i reflexionar, alhora que ens planteja, com li agrada dir, no tant els problemes com els dilemes als quals s’enfronta la humanitat. I tot això, construint universos de ficció per a l’aventura del públic, lector o espectador.

La máquina Chéjov

Matei Visniec, reescritor en La máquina Chéjov, prólogo de Evelio Miñano Martínez

La máquina Chéjov

Dos escenas de reserva

Notas del autor

Bibliografía y explicación

Un poco de información sobre los personajes

Nina o De la fragilidad de las gaviotas disecadas

Visniec, dramaturgo de la verdad, prólogo por Alfonso Hierro Delgado

Nina o De la fragilidad de las gaviotas disecadas

Carta a Chéjov

Visniec, M. [Matei] (2023). La Máquina Chéjov / Nina o De la fragilidad de las gaviotas disecadas . El ciclo ruso II. Universitat de València.

Visniec, Matei. La Máquina Chéjov / Nina o De la fragilidad de las gaviotas disecadas . El ciclo ruso II. Universitat de València, 2023.

VISNIEC, Matei. La Máquina Chéjov / Nina o De la fragilidad de las gaviotas disecadas . El ciclo ruso II. Valencia: Universitat de València, 2023. ISBN 978-84-1118-150-1.

Visniec, Matei. La Máquina Chéjov / Nina o De la fragilidad de las gaviotas disecadas . El ciclo ruso II. Valencia: Universitat de València; 2023. 190 p.