Product Documents

Història de l'art medieval

Juan V. García Marsilla

Col·lecció: Educació. Sèrie Materials, 59

ISBN: 978-84-370-5480-3

Matèria: art, història

Submatèries: teoria i ensenyament, història medieval

Idioma: català

Any ed.: 2002

Enquadernació: rústica

Format: 17 x 24 cm

Pàgines: 408 pp.

27,00 €

Disponible en formato electrónico:

Sinopsi

Detalles

Aquesta Història de l'art medieval és un intent per comprendre les manifestacions estètiques d'un mil.leni, aquell que s'ha convingut a anomenar "edat mitjana", en què es produïren mutacions cabdals al continent europeu. Des de les pintures de les catacumbes cristianes a les majestuoses catedrals gòtiques, sense oblidar les creacions de les altres civilitzacions de la Mediterrània, la bizantina i la islàmica, l'obra ens proposa un recorregut estructurat en tres fases: "L'art de l'alta edat mitjana", "L'art del feudalisme" i "L'art en l'era de les ciutats". A través d'elles comprovarem els estrets lligams entre l'esdevenir històric dels pobles i les seues expressions artístiques, que constitueixen una part fonamental de la nostra herència cultural.

Índex

Índex

Índex
PREFACI
PRIMERA PART
L’ART DE L’ALTA EDAT MITJANA
Capítol 1. El primer art cristià
1.1 Els orígens religiosos i socials del cristianisme
1.2 L’art de les primeres comunitats cristianes
1.3 L’esplendor constantinià
1.4 El triomf definitiu de l’Església
Capítol 2. Els epígons de l’univers artístic romà a Occident: els primers regnes germànics
2.1 El gresol italià
2.2 El regne de Toledo
2.3 França sota la dinastia merovíngia
2.4 Llibres i creus: les Illes Britàniques
Capítol 3. Els epígons de l’univers artístic romà a Orient: Bizanci, des de Justinià al conflicte iconoclasta
3.1 Entre la tradició i l’audàcia: els programes constructius de Justinià
3.2 Imatges del poder
3.3 La crisi iconoclasta
Capítol 4. La formació de l’art islàmic. De Mahoma a la crisi del califat de Còrdova
4.1 Els orígens de l’art islàmic: el califat omeia
4.2 La fascinació d’Orient: el califat abbàssida
4.3 L’esplendor d’al-Àndalus. El període cordovès
Capítol 5. L’Europa dels carolingis
5.1 Edificis de l’esperit, edificis del poder
5.2 El luxe de les imatges
5.3 Astúries. Art per a un regne en formació
Capítol 6. L’art de l’any mil
6.1 L’art de la Germània otoniana
6.2 L’Anglaterra anglosaxona, de les invasions al contacte amb continent
6.3 La peculiaritat hispànica. Art de frontera i repoblació
Activitats complementàries de la primera part
SEGONA PART
L’ART DEL FEUDALISME
Capítol 7. L’art del feudalisme
7.1 L’alba del feudalisme
7.2 Monestirs i peregrinacions: L’espiritualitat del romànic
7.3 L’artista al servei de la religió
Capítol 8. L’art bizantí des del triomf de l’ortodòxia a la quarta croada
8.1 Una nova arquitectura
8.2 La codificació de les imatges
8.3 L’expansió de l’art bizantí
Capítol 9. El primer romànic
9.1 Les novetats de l’arquitectura romànica
9.2 Els orígens policèntrics del primer romànic
9.3 La inèrcia de les arts de la talla i el color
Capítol 10. El romànic ple
10.1 La integració de les arts
10.2 La diversitat del romànic francès
10.3 Els regnes ibèrics
10.4 Itàlia i la tradició
10.5 A les dues riberes del canal: l’art anglonormand
10.6 L’Imperi i les terres del nord
Capítol 11. La dissolució del romànic
11.1 Del romànic tardà a l’arquitectura del Cister
11.2 Crisi i superació de la plàstica romànica: Benedetto Antelami el mestre Mateo
11.3 Bizantinisme i maduresa de la pintura romànica
Capítol 12. L’art islàmic després de la disgregació dels califats
12.1 El complex mosaic del Pròxim Orient
12.2 L’Egipte dels fatimites
12.3 Al-Andalus: de la crisi del califat a les onades nord-africanes
Activitats complementàries de la segona part
TERCERA PART
L’ART EN L’ERA DE LES CIUTATS
Capítol 13. Context i funcions de l’art gòtic
13.1 L’Europa de les ciutats
13.2 Patrons i comitents. Societat i demanda d’art a l’Europa de la baixa edat mitjana
13.3 L’artista gòtic: formació, condicions de treball i consideració social
Capítol 14. El naixement del gòtic
14.1 La catedral, símbol del gòtic
14.2 Les grans fàbriques franceses dels segles XII i XIII
14.3 L’expansió de l’arquitectura gòtica i les resistències al model francès
14.4 La humanització de l’escultura
14.5 La línia i el color: de la miniatura a la vidriera
Capítol 15. Manifestacions estètiques d’un temps de crisi
15.1 L’arquitectura: entre el recarregament i la sobrietat
15.2 Imatges, retaules i sepulcres. La gran època de l’escultura exempta
15.3 La gran pintura del Trecento italià i la seua difusió
Capítol 16. El gòtic tardà
16.1 Una arquitectura detallista i recarregada
16.2 El gòtic internacional
16.3 El realisme flamenc
Capítol 17. La tardor de Bizanci
17.1 Les últimes esplendors
17.2 Les «noves Romes»
Capítol 18. L’art de l’islam tardomedieval
18.1 Orient entre turcs i mongols
18.2 El replegament de l’islam occidental
Activitats complementàries de la tercera part
Bibliografia
Índex d’autors
Índex d’obres
Làmines a color

Citació

García Marsilla, J. V. [Juan Vicente] (2002). Història de l'art medieval. Universitat de València.

García Marsilla, Juan Vicente. Història de l'art medieval. Universitat de València, 2002.

GARCÍA MARSILLA, Juan Vicente. Història de l'art medieval. Valencia: Universitat de València, 2002. ISBN 978-84-370-5480-3.

García Marsilla, Juan Vicente. Història de l'art medieval. Valencia: Universitat de València; 2002. 408 p.

Copiar al portapapeles