Índex del llibre:

El formatge i els cucs

El cosmos d'un moliner del segle XVI

Carlo Ginzburg

Justo Serna, Anaclet Pons

Col·lecció: Història, 16

ISBN: 978-84-370-6171-9

Matèria: història

Submatèries: història moderna

Idioma: català

Any ed.: 2006

Un clàssic de la historiografia recent. Ginzburg ens ofereix una penetrant aproximació a la història cultural de les classes populars a través del procés inquisitorial del moliner friulià Menocchio, la particular cosmovisió del qual ens revela tot un conjunt de representacions que expliquen del complex problema de la circulació de les idees en el segle XVI.

Un llibre bellament escrit que narra la història del moliner friulià Domenico Scandella, conegut com a Menocchio, que va morir en la foguera per ordre del Sant Ofici a la fi del segle XVI. Un estudi que ha esdevingut un clàssic de la història de les classes populars i on Carlo Ginzburg reconstrueix, a partir dels expedients del procés inquisitorial que li fou incoat, així com d'altres documents que donen compte de les seues activitats econòmiques i d'altres aspects de la seua vida, una peça del trencaclosques que constitueix l'anomenada cultura popular o de les classes subalternes. Així el passat dels sense veu pren forma i es deixa escoltar amb una claredat desconeguda fins l'edició del llibre.