Marc Baldó Lacomba, Ana M. Botella Nicolás, eds.

Col·lecció: Nexus, 6

ISBN: 978-84-9134-454-4

Matèria: història, sociologia i política

Submatèries: història contemporània

Any ed.: 2020

Format: 16,5 x 23 cm

Pàgines: 252

La Segona República brilla en la memòria democràtica dels ciutadans gràcies l’esforç que s’hi va fer per desenvolupar polítiques de llibertat i igualtat. Una part important d’aquestes es van centrar en la cultura, front pel qual, conscients de la seua importància, es va apostar amb decisió per a guanyar l’avenir i la transformació de la vida. Aquesta obra analitza l’experiència de la ciutat de València en aquest àmbit a través de múltiples camps: l’educatiu, la creació artística, les arts gràfiques, el teatre, el cinema, les falles, les bandes de música, el cafè musical o el concert simfònic. A la música se li ha donat especial èmfasi. El Grup dels Joves, integrat per cinc compositors, es va proposar conjuminar l’art popular del país amb l’avantguarda, desafiant herències i rutines. Aquest impuls de futur també el van assumir creadors i professionals de les diverses manifestacions culturals, que es van plantejar superar estancaments, rutines i tòpics per a contribuir a la construcció de la modernitat i la universalitat cultural. En aquest estudi de la realitat cultural d’aquells dies, han participat professors de les universitats de València i Politècnica de València, així com del Conservatori Superior de Música i dinamitzadors de la cultura.

ÍNDICE

Prólogo, Marc Baldó Lacomba

La capital inverosímil. Valencia, sede del Gobierno republicano (1936-1937), Javier Navarro Navarro.

Reacción política conservadora también en la cultura: Valencia, 1931-1939, Juan Carlos Colomer Rubio.

La Universidad en guerra, Marc Baldó Lacomba

La educación en la Valencia de los años treinta: continuidades, cambios y rupturas, Sergio Valero Gómez

La enseñanza musical en la ciudad de Valencia durante la Segunda República, Ana María Botella Nicolás

Los espacios para la música en la Valencia republicana, Juan Miravet Lecha y Luisa Tolosa-Robledo.

El Grupo de los Jóvenes: su incidencia sociomusical en la Valencia capital de la Republica, José Pascual Hernández Farinós

La divulgación de la música valenciana en los años treinta. Una aproximación a través de la figura de Eduardo López-Chavarri, Vicente Galbis López

Letra y música. La colaboración creativa entre los escritores y los compositores valencianos durante la Segunda República, Hilari García Gázquez.

Las bandas de música en la Valencia republicana, ≪Auténticos vehículos de cultura popular≫, Elvira Asensi Silvestre

Fiesta y cambio social. Las Fallas de la Segunda República, Gil-Manuel Hernàndez i Martí.

Pintura, artes gráficas y escultura en la Valencia de la Segunda República y la guerra civil, Mireia Ferrer.

El teatro en Valencia durante la Segunda República y la guerra civil, Ramon X. Rosselló.

Cine en Valencia durante la Segunda República. Buscando su voz, Daniel Gascó

ÍNDICE ANTROPONÍMICO

ÍNDICE ONOMÁSTICO

Baldó Lacomba, M. [Marc] & Botella Nicolás, A. M. [Ana Mª ] (eds.) (2020). El desafío de la cultura moderna: Música, educación y escena en la Valencia republicana 1931-1939. Universitat de València.

Baldó Lacomba, Marc y Botella Nicolás, Ana Mª (eds.). El desafío de la cultura moderna: Música, educación y escena en la Valencia republicana 1931-1939. Universitat de València, 2020.

BALDÓ LACOMBA, Marc y BOTELLA NICOLÁS, Ana Mª (eds.). El desafío de la cultura moderna: Música, educación y escena en la Valencia republicana 1931-1939. Valencia: Universitat de València, 2020. ISBN 978-84-9134-454-4.

Baldó Lacomba, Marc y Botella Nicolás, Ana Mª (eds.). El desafío de la cultura moderna: Música, educación y escena en la Valencia republicana 1931-1939. Valencia: Universitat de València; 2020. 252 p.