Sinopsi
Detalles
Aquesta recerca, impulsada per la iniciativa ‘Diversitats’, del Vicerectorat d’Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat de la Universitat de València, suposa una segona fase i completa la investigació ‘Diagnosi sobre diversitats LGTB i etnoculturals entre l’estudiantat de la Universitat de València’, publicada en 2021. En aquesta publicació s’aborda l’anàlisi de l’estudiantat de primer cicle originari d’Europa de l’Est i d’Amèrica Llatina, així com l’alumnat estranger de segon i tercer cicle, a més del personal docent i investigador i d’administració i serveis de nacionalitat no espanyola. D’aquesta manera, es disposa d’un diagnòstic actualitzat i general sobre realitats i percepcions en matèria de diversitat etnocultural i de pluralitat LGTB a la Universitat de València, atenent als diferents col·lectius que componen la comunitat universitària, que, al seu torn, constitueix un reflex de la societat valenciana i de les seues transformacions socials.
Aquest segon volum és fruit del compromís de la Universitat de València d’aportar un coneixement útil que permeta una mirada emancipadora de la societat que acompanye i oriente la comunitat universitària, i a les diverses instàncies d’aquesta institució, cap a un canvi estructural i d’aprofundiment democràtic en l’entramat organitzatiu i acadèmic universitari. Amb els debats i les reflexions que es proposen s’aprofundeix en la complexitat que implica la diversitat i, al mateix temps, es contribueix a la necessària transformació cultural i institucional cap a societats més igualitàries, inclusives, plurals, justes i sostenibles.
Índex
Indice
1. La investigació
1.1. Introducció
1.2. Marc d’anàlisi i alguns conceptes claus
1.3. Tipus d’investigació i objectius
1.4. Metodologia
2. Aproximació a les xifres de l’estudiantat, pas i pdi estranger a la Universitat de València
3. La situació de l’estudiantat de grau d’Europa de l’Est i d’origen llatinoamericà i de l’estudiantat estranger de segon i tercer cicle
3.1. L’alumnat de grau d’Europa de l’Est. Situació i entrebancs
Accés als estudis universitaris
Presència de la diversitat en les aules
Discriminació per raons etnoculturals
Diversitat lgbt
Incidència de la covid
3.2. L’alumnat de grau d’origen llatinoamericà. Situació i entrebancs
Accés als estudis universitaris... i els que queden enrere
Desenvolupament dels estudis i les seus preocupacions
La seua vivència de la vida als campus
Les dificultats durant la pandèmia
3.3. L’alumnat estranger de segon i tercer cicle
La comprensió i definició de la diversitat
La seua percepció i vivència de la diversitat als campus
Desenvolupament dels estudis i les seus preocupacions
Les conseqüències derivades de la pandèmia per als seus estudis
4. Els discursos sobre la diversitat ètnica i cultural entre el professorat i el pas de la Universitat de València
4.1. La vivència del pdi en relació al seu propi col·lectiu i a la comunitat universitària
La diversitat a les aules segons el professorat
Necessitats, demandes i obstacles del pdi amb experiència per a l’abordatge de la diversitat
4.2. La vivència del pas en relació al seu propi col·lectiu i a la comunitat universitària
La diversitat a les aules segons el pas
Necessitats, demandes i obstacles identificats pel pas amb experiència per a l’abordatge de la diversitat
5. Conclusions i propostes de mesures i accions de polítiques universitàries a l’àmbit de la igualtat en la diversitat
6. Bibliografia
7. Annex metodològic