Sinópsis
Detalles
La presente investigación, impulsada por la iniciativa ‘Diversitats’, del Vicerectorat d’Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat de la Universitat de València, supone una segunda fase y completa el estudio ‘Diagnosi sobre diversitats LGTB i etnoculturals entre l’estudiantat de la Universitat de València’, publicado en 2021. En esta publicación se aborda el análisis del estudiantado de primer ciclo originario de Europa del Este y de América Latina, así como del alumnado extranjero de segundo y tercer ciclo, además del personal docente e investigador y el de administración y servicios de nacionalidad no española. De este modo, se dispone de un diagnóstico actualizado y general sobre realidades y percepciones en materia de diversidad etnocultural y de pluralidad LGTB en la Universitat de València, atendiendo a los diferentes colectivos que componen la comunidad universitaria, que, a su vez, constituye un reflejo de la sociedad valenciana y de sus transformaciones sociales.
Este segundo volumen es fruto del compromiso de la Universitat de València en aportar un conocimiento útil que permita una mirada emancipadora de la sociedad que acompañe y oriente a la comunidad universitaria, así como a las diferentes instancias de esta institución, hacia un cambio estructural y de profundización democrática en el entramado organizativo y académico universitario. Con los debates y las reflexiones propuestos se profundiza en la complejidad que implica la diversidad y, al mismo tiempo, se contribuye a la necesaria transformación cultural e institucional hacia sociedades más igualitarias, inclusivas, plurales, justas y sostenibles.
Indice
Indice
1. La investigació
1.1. Introducció
1.2. Marc d’anàlisi i alguns conceptes claus
1.3. Tipus d’investigació i objectius
1.4. Metodologia
2. Aproximació a les xifres de l’estudiantat, pas i pdi estranger a la Universitat de València
3. La situació de l’estudiantat de grau d’Europa de l’Est i d’origen llatinoamericà i de l’estudiantat estranger de segon i tercer cicle
3.1. L’alumnat de grau d’Europa de l’Est. Situació i entrebancs
Accés als estudis universitaris
Presència de la diversitat en les aules
Discriminació per raons etnoculturals
Diversitat lgbt
Incidència de la covid
3.2. L’alumnat de grau d’origen llatinoamericà. Situació i entrebancs
Accés als estudis universitaris... i els que queden enrere
Desenvolupament dels estudis i les seus preocupacions
La seua vivència de la vida als campus
Les dificultats durant la pandèmia
3.3. L’alumnat estranger de segon i tercer cicle
La comprensió i definició de la diversitat
La seua percepció i vivència de la diversitat als campus
Desenvolupament dels estudis i les seus preocupacions
Les conseqüències derivades de la pandèmia per als seus estudis
4. Els discursos sobre la diversitat ètnica i cultural entre el professorat i el pas de la Universitat de València
4.1. La vivència del pdi en relació al seu propi col·lectiu i a la comunitat universitària
La diversitat a les aules segons el professorat
Necessitats, demandes i obstacles del pdi amb experiència per a l’abordatge de la diversitat
4.2. La vivència del pas en relació al seu propi col·lectiu i a la comunitat universitària
La diversitat a les aules segons el pas
Necessitats, demandes i obstacles identificats pel pas amb experiència per a l’abordatge de la diversitat
5. Conclusions i propostes de mesures i accions de polítiques universitàries a l’àmbit de la igualtat en la diversitat
6. Bibliografia
7. Annex metodològic