Quan la pluja no sap ploure

Sequeres i riuades al País Valencià en l'edat moderna

Armando Alberola Romá

Col·lecció: Oberta, 176

ISBN: 978-84-370-7624-9

Matèria: història

Submatèries: història moderna

Idioma: català

Any ed.: 2010

Sembla que en l'actualitat està de moda parlar sobre el comportament del clima. Analitzar-ne la influència que en segles passats hi va exercir i les conseqüències econòmiques i socials que va provocar, constitueix un repte suggestiu i complex. Aquest llibre analitza la greu contrarietat que va suposar l'alternança entre escassesa i abundància hídrica al País Valencià durant l'edat moderna i, al mateix temps, pretén fer reflexionar al voltant de la vigència d'una realitat secular i intrínsecament lligada a les gents d'aquesta terra. A hores d'ara, paga la pena conèixer i assumir com els nostres avantpassats van desafiar els entrebancs que el clima i el medi van interposar en la seua vida quotidiana. Així podrem entendre millor aquest present en què segueixen vius els mateixos episodis catastròfics que la història ja s'encarrega de recordar-nos.

ÍNDEX
PRÒLEG de Carles Cortés
INTRODUCCIÓ
1. MEDI FÍSIC, CLIMA I RISC NATURAL. EL PAÍS VALENCIÀ EN EL SEGLE XVIII
1.1. Un país de contrastos: el mite del «Levante feliz»
1.2. Una hidrografia complexa: característiques i comportament dels rius valencians durant el segle XVIII
1.3. La iniciativa camperola: recerca i aprofitament exhaustiu de l’aigua
1.4. Un exemple de sistema hidràulic històric: el pantà de Tibi i els assuts de l’horta alacantina
1.5. Un ràpid colp d’ull al clima imperant en el segle XVIII
2. ENTRE LA MANCANÇA I L’EXCÉS: SEQUERES I RIUADES AL PAÍS VALENCIÀ DURANT EL SEGLE XVIII
2.1. Quan el cel no vol ploure: rogacions, sermons i altres remeis
2.2. «Si plou poc és la sequera»: el dèficit productiu en l’agricultura valenciana
2.3. «Si plou massa és el desastre»: avingudes i inundacions durant la centúria il·lustrada
2.4. Les observacions meteorològiques en l’Espanya del segle XVIII
3. UN EXEMPLE DRAMÀTIC: LES INUNDACIONS DE LA CIUTAT DE VALÈNCIA DE LA TARDOR DEL 1776
3.1. Les avingudes del riu Túria: un problema secular
3.2. El transport de fusta pel riu Túria: una activitat tradicional i un perill potencial
3.3. La riuada d’octubre del 1776
3.4. La riuada de novembre del 1776
3.5. Les conseqüències de les riuades: avaluació de danys, propostes tècniques correctores i conflictes judicials
4. EXTREMISME CLIMÀTIC I CRISI: ENTRE L’APOGEU REFORMISTA I LA GUERRA DEL FRANCÈS
4.1. Reformisme agrari i realitat climàtica: el comte de Floridablanca en la Secretaria d’Estat
4.2. Els efectes de l’extremisme climàtic en els anys vuitanta: desastres naturals, crisis i epidèmies
4.2.1. Febres, males collites i crisis de subsistències.
4.2.2. L’increment de les calamitats a les acaballes de la dècada
4.3. De la caiguda de Floridablanca a la vespra de la guerra del Francès: sequera, inundacions, malaltia i avalots.
5 REFLEXIÓ FINAL
6. BIBLIOGRAFIA CITADA

Alberola Romá, A. [Armando] (2010). Quan la pluja no sap ploure. Sequeres i riuades al País Valencià en l'edat moderna. Universitat de València.

Alberola Romá, Armando. Quan la pluja no sap ploure. Sequeres i riuades al País Valencià en l'edat moderna. Universitat de València, 2010.

ALBEROLA ROMÁ, Armando. Quan la pluja no sap ploure. Sequeres i riuades al País Valencià en l'edat moderna. Valencia: Universitat de València, 2010. ISBN 978-84-370-7624-9.

Alberola Romá, Armando. Quan la pluja no sap ploure. Sequeres i riuades al País Valencià en l'edat moderna. Valencia: Universitat de València; 2010. 252 p.