Oposiciones y concursos a cátedra de historia en la universidad de Franco (1939-1950)

Yolanda Blasco Gil, María Fernanda Mancebo

Col·lecció: Cinc Segles

ISBN: 978-84-370-7833-5

Matèria: història

Submatèries: història contemporània

Any ed.: 2010

Enquadernació: cartoné

La postguerra va ser un període d'excepció, on el treball docent i investigador o les influències usuals desapareixen davant dels mèrits patriòtics aconseguits en la Guerra Civil. En aquest llibre s'analitza la provisió de càtedres d'història en les facultats de filosofia i lletres durant els anys 1940 a 1950.

En aquest llibre s'analitza la provisió de càtedres d'història en les facultats de filosofia i lletres en la postguerra, durant els anys 1940 a 1950. El primer any es convoquen els primers concursos i oposicions davant tribunals designats a l'arbitri del ministre falangista José Ibáñez Martín. Els vells catedràtics partidaris o adaptats al règim es traslladen a unes altres universitats, especialment a Madrid, mentre els auxiliars i altres doctors aconsegueixen càtedra. Els tribunals actuen amb una legalitat aparent, encara que expliquen més les vinculacions polítiques i acadèmiques, els mèrits «patriòtics», que la formació i els coneixements. Aviat el predomini de Falange es contraresta per altres famílies del règim, conservadors, catòlics propagandistes i de l'Opus Dei que s'enfronten en aquella universitat franquista, delmada i sotmesa a la ideologia nacionalcatòlica.