Mètode 121.Tot és química

Reptes per a un futur sostenible

Martí Domínguez Romero, dir.

ISBN: 9771133391211

Matèria: ciències

Submatèries: química

Idioma: català

Any ed.: 2024

Pàgines: 104

La química és una disciplina científica molt present al nostre entorn, intrínsecament relacionada amb la vida. En el número 121 de la revista Mètode s’aborda aquesta disciplina fonamental i el seu paper davant un futur més sostenible a través de la millora dels processos productius i de l’eficiència en la recuperació i reutilització dels materials. El monogràfic, coordinat per Lluís Pascual, doctor en Química i professor associat del Departament d’Història de la Ciència i Documentació de la Universitat de València, aprofundeix en la capacitat de la química per a transformar la nostra societat. En aquest sentit, Bianca Stadelmann i J. Chris Slootweg (Universitat d’Àmsterdam) destaquen les possibilitats que ofereix una veritable química circular. També es revisen les estratègies del desenvolupament químic i tecnològic en la recerca agroquímica en un article sobre la fixació sostenible del nitrogen, a càrrec Lluís Pascual (Universitat de València), Emanuela Accardo i Hermenegildo García Baldoví (tots dos, de la Universitat Politècnica de València). En el repte de la transició energètica també destaca l’economia circular del coure, un metall fonamental per a la digitalització, tal com expliquen Jorge Torrubia i Alicia Valero (Institut CIRCE – Universitat de Saragossa). D’altra banda, la química resulta indispensable per a millorar les funcionalitats de les superfícies dels biosensors, com mostren Maria Soler i Laura M. Lechuga (Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia) en el seu article. Finalment, Joan O. Grimalt (Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua) aborda la qüestió dels efectes nocius d’alguns compostos químics i ens acosta a la proposta de creació d’un organisme internacional d’avaluació científica sobre els contaminants ambientals. L’artista Ángela Bassano ha estat l’encarregada d’il·lustrar el número. En el número 121 trobem altres continguts que, d’alguna manera, incideixen en el repte de la sostenibilitat. De fet, s’inclou l’entrevista a Pilar Serra Añó, vicerectora de Sostenibilitat, Cooperació i Vida Saludable de la Universitat de València, on es destaca el paper de la universitat per a implantar hàbits més sostenibles entre el jovent i la societat en general. Igualment, les pàgines de Mètode ens descobreixen com era la reutilització dels residus urbans a la València del segle XIX, en un article de Jorge Ramón Ros. Una mirada al passat dels ecosistemes del sud-est peninsular ens mostra una fauna amb tigres dents de sabre, gaseles… L’article de Chema Catarineu GuillénTrino Fernández Verdú i Pedro Piñero ens ajuda a reconstruir mons desapareguts que ens fan reflexionar sobre les mesures que podrien ser més adequades per a la conservació de les comunitats actuals. I del passat viatgem al present i futur de la intel·ligència artificial (IA) amb dos articles. En el primer, Arcadi Navarro ens parla de les potencialitats, però també de les incerteses, que presenta aquesta nova revolució tecnològica. El segon, a càrrec d’Adéla Koťátková i Manuel Miralles Hernández, és una prova de les aplicacions que té la IA en aspectes com la relació metge-pacient en tant que permet millorar la comprensió dels informes mèdics d’alta. Al final del número, Mètode inclou les seccions habituals de la mà d’autors com Xurxo MariñoFernando BallesterosM. Alba Bracho o Jordi Solà Coll.

Martí Domínguez Romero, d. [dir.] (2024). Mètode 121.Tot és química. Reptes per a un futur sostenible. Universitat de València.

Martí Domínguez Romero, dir. Mètode 121.Tot és química. Reptes per a un futur sostenible. Universitat de València, 2024.

MARTÍ DOMÍNGUEZ ROMERO, dir. Mètode 121.Tot és química. Reptes per a un futur sostenible. Valencia: Universitat de València, 2024. ISBN 9771133391211.

Martí Domínguez Romero, dir. Mètode 121.Tot és química. Reptes per a un futur sostenible. Valencia: Universitat de València; 2024. 104 p.