Product Documents

Matèries: filologia i Estudios teatrales

Any ed.: 2017

Pàgines: 240

Los rodeos de Cioran o Buhardilla en París con vistas a la muerte és una obra de teatre de Matei Visniec, escrita en francès en 2007. L'autor posa en escena en aquesta peça el seu compatriota Cioran, centrant-se en l'últim període de la seua vida, afligit de la malaltia d'Alzheimer fins a la mort. Desplegant una dramatúrgia complexa, on el teatre d'idees coexisteix amb el fantàstic, l'absurd i la ironia, Matei Visniec s'aproxima ací a la vida i el pensament d'una de les figures claus del segle XX. Escrita en 1985, a Romania, El espectador condenado a muerte denuncia la covardia, l'abandó i el mimetisme social, en un assaig escènic sobre la despersonalització i la omnipresència de l'Ull Supervisor de l'aparell polític. Angélica Lambru analitza com Matei Visniec fa de la seua literatura un instrument de defensa i de correcció de l'alienació del món, provocada pels discursos ideològics intercanviables, mutants, perennes.

Biografía

Matei Visniec  (Rădăuţi, Romania, 1956), prolífic escriptor franc-romanès, va començar a escriure a la fi de la dècada de 1970. Encara que la seva primera vocació va ser poètica, el seu talent s’ha concentrat en el teatre, amb més de quaranta obres publicades fins avui. En l’actualitat segueix en plena activitat, tant en el gènere de la poesia (‘Vi se pare cumva nedreaptă dispariţia dumneavoastră’, 2019) i la novel·la (‘Un secol de ceaţă’, 2021), com en el del teatre (‘Lysistrata, dragostea mea’, 2023). Escriptor dissident i censurat durant la dictadura comunista de Ceauşescu, es va exiliar a França en 1987, i des de llavors ha escrit la seva obra en romanès i francès, autotraduint-se a vegades. En la seva obra, Matei Visniec indaga tant en les xacres de les societats comunista i capitalista com en els conflictes inherents a la condició humana, inspirant-se en diverses fonts i corrents teatrals. Plantejant, com ell mateix diu, més dilemes que problemes, esperona la capacitat crítica del lector o l’espectador, alhora que els captura en un univers dramàtic molt seductor.

Lambru, A. [Angelica] & Miñano Martínez, E. [Evelio] & Visniec, M. [Matei] (2017). Los rodeos de Cioran o Buhardilla en París con vistas a la muerte/ El espectador condenado a muerte. Universitat de València.

Lambru, Angelica y Miñano Martínez, Evelio y Visniec, Matei. Los rodeos de Cioran o Buhardilla en París con vistas a la muerte/ El espectador condenado a muerte. Universitat de València, 2017.

LAMBRU, Angelica y MIÑANO MARTÍNEZ, Evelio y VISNIEC, Matei. Los rodeos de Cioran o Buhardilla en París con vistas a la muerte/ El espectador condenado a muerte. Valencia: Universitat de València, 2017. ISBN 978-84-9133-100-1.

Lambru, Angelica y Miñano Martínez, Evelio y Visniec, Matei. Los rodeos de Cioran o Buhardilla en París con vistas a la muerte/ El espectador condenado a muerte. Valencia: Universitat de València; 2017. 240 p.