Los guardianes de la memoria

El retorno de las derechas xenófobas

Valentina Pisanty

Traducció: Mónica Granell Toledo

Col·lecció: Història, 199

ISBN: 978-84-9134-967-9

Matèria: història

Submatèries: història contemporània

Any ed.: 2022

Pàgines: 196

Hi ha dos fets molt cridaners. En primer lloc que, en els últims vint anys, la Xoà ha sigut objecte d’activitats commemoratives generalitzades en tot el món occidental. En segon lloc, que, en els últims vint anys, el racisme i la intolerància s’han incrementat dràsticament en aquells països on la política de la memòria s’ha implementat amb més intensitat. Són fets que no estan relacionats, dues seqüències històriques independents, de la mateixa manera que no existeix cap vincle demostrable entre, per exemple, la violència en els estadis de futbol i els avanços en la investigació del càncer? O hi ha una connexió, i li correspon a una societat àvida de contrarestar l’actual onada de xenofòbia preguntar-se per les raons d’aquesta contradicció? Aquest llibre parteix de la constatació del fracàs de les polítiques de la memòria, basades en l’equació simplista “Per a no oblidar = Mai més”. La pregunta més urgent per a Valentina Pisanty, atenta investigadora de les lògiques del negacionisme, és si aquest fracàs és casual (la xenofòbia creix malgrat les polítiques de la memòria), o és inherent a les premisses (a causa de la forma en què s’han formulat les premisses polítiques, només podrien contribuir a aquest resultat). L’objectiu d’aquest enfocament crític és combatre la discriminació d’una forma eficaç i incisiva, però també honesta, conscient i, si cal, autocrítica.

ÍNDICE

INTRODUCCIÓN. Lo que ha salido mal

1. EL DEBER DE LA MEMORIA

Nunca más

Aporías de la memoria

¿Una memoria para Europa?

Pantallas y apropiaciones

Los guardianes de la memoria

2. EL DISCURSO DE LA HISTORIA

El método historiográfico

«Yo estuve allí. Creedme»

La era posterior al testigo

The Holocaust Experience

Efectos colaterales

3. MEMORIAS COLECTIVAS

A quién pertenece la memoria

Nosotros, ¿quiénes?

Recuerdos latentes

My Holocaust

Negacionismo y revisionismo

Competencia entre víctimas

4. NUEVO CINE SOBRE LA SHOAH

El canon cinematográfico

Ausencia de escándalo

La institucionalización de la memoria

La Shoah contada a los jóvenes

Más allá de los testigos

Haz lo correcto

Mise en abyme

El agotamiento de la memoria

5. EL ESPECTÁCULO DEL MAL

«Yo estuve allí. Dadme like»

La risa malsana

Lulz

Víctimas, supervivientes y rough heroes

6. NEGAR Y CASTIGAR

La defensa de la memoria

Cuando negar es hacer

El agravante

Historia de una provocación

Funciones latentes

APÉNDICE. SEMIÓTICA DEL TESTIMONIO

FILMOGRAFÍA

ÍNDICE ONOMÁSTICO

Pisanty, V. [Valentina] (2022). Los guardianes de la memoria. El retorno de las derechas xenófobas. Universitat de València.

Pisanty, Valentina. Los guardianes de la memoria. El retorno de las derechas xenófobas. Universitat de València, 2022.

PISANTY, Valentina. Los guardianes de la memoria. El retorno de las derechas xenófobas. Valencia: Universitat de València, 2022. ISBN 978-84-9134-967-9.

Pisanty, Valentina. Los guardianes de la memoria. El retorno de las derechas xenófobas. Valencia: Universitat de València; 2022. 196 p.