Los dos gobiernos: la familia y la ciudad

Geneviève Fraisse

Magalí Martínez

Col·lecció: Feminismos

ISBN: 978-84-376-2094-7

Matèria: estudis feministes

Coeditor: Ediciones Cátedra, Instituto de la Mujer

Any ed.: 2003

Format: 13,5 x 21 cm.

A partir de la revisió del naixement de la societat contemporània, aquest llibre reflexiona sobre la situació de la dona de l'era moderna en diferents contextos. L'absència d'un text fundacional sobre el vincle sexual en temps de democràcia o l'aparent separació entre la vida privada i la vida pública fan necessària la reconstrucció genealògica del vincle entre els sexes.

Tot començà amb el Contracte social quan, rebutjant l'analogia entre família i Estat, Rousseau plantejà la dissociació entre allò domèstic y allò polític, entre la família i la ciutat. Aquesta separació de les esferes és, abans de tot, una separació dels governs: govern domèstic i govern polítics. Marca el final d'una comparació referida a l'exercici del poder. Però, què ocorre amb les dones, des del moment en que la societat civil i política es separa de la societat domèstica? Qui, d'entre els teòrics del poder, s'ha aturat a reflexionar sobre la societat domèstica? Més que mai, una dona és varis éssers alhora: mare, filla, germana; esposa, amants, dona independent; treballadora, mestressa, etc. Tot el debat sobre la ciutadania es desplega en forma d'estel a partir de la condició i els rols de la dona contemporània. És per açò que el repte consisteix ara en idear junt els dos governs, la paritat domèstica i la paritat política, i en trobar una nova articulació, més enllà de qualsevol "conciliació" o "reconciliació", de la doble jornada de les dones, que també seria la dels homes.