València 1972: Cap a la ciutat monstre

Matèria: geografia

Idioma: català

Any ed.: 2022

El 1972, Manuel Sanchis Guarner (1911-1981) va publicar La Ciutat de València. Síntesi d’història i geografia urbana, un dels millors llibres sobre l’origen, història i evolució de la capital valenciana. La influència d’aquest volum va ser notable en generacions de professionals de la geografia, la història, l’arquitectura, l’arqueologia, i en general, en la societat i cultura valenciana. Sense dubte hi hagué un abans i un després en el coneixement i l’estima per la ciutat, però..., ¿com era aquella València de 1972? ¿En quin context social, urbà i polític es produeix la publicació d’aquest importantíssim llibre? ¿De què es parlava a la ciutat en el moment de la publicació del llibre? ¿Quins eren els grans temes urbans que es discutia en un règim polític que tocava ja el seu final? Aprofitant els cinquanta anys de l’edició d’aquest llibre de referència, aquesta exposició pretén acostar la València de 1972 a les noves generacions, així com la figura d’un dels homes més influents de la cultura valenciana dels darrers decennis, Manuel Sanchis Guarner. Al mateix temps, la mostra té la pretensió de, sense establir paral·lelismes forçats, permetre als i les visitants contemporanis formar-se una comparació, mitjançant diferent material gràfic, entre l’actual ciutat i aquella de 1972. Curiosament, alguns dels debats que tenim plantejats avui naixen en aquell moment i elements del paisatge urbà fixats en la memòria dels habitants de València (alguns en discussió a hores d’ara) varen germinar tot just en aquells anys. Amb la perspectiva de mig segle, paga la pena reflexionar sobre aquella -i aquesta-, València i sobre la figura de Manuel Sanchis Guarner i el seu mestratge.

11 Pròleg

Mª Vicenta Mestre Escrivà

Rectora de la Universitat de València

Ester Alba Pagán

Vicerectora Cultura i Societat de la Universitat de València

15 Les raons d’aquest catàleg

Josep Vicent Boira Maiques

25 EL LLIBRE, LA PERSONA

27 La modernitat d’una obra capital: La ciutat de València de Manuel Sanchis Guarner

Antoni J. Furió Diego

45 Manuel Sanchis Guarner, un geògraf intuïtiu

Vicenç M. Rosselló i Verger

61 ESGUARDS

63 Les insistències consecutives de la ciutat

Miquel Nadal Tárrega

Escriptor

75 Quan jo era un jovenet

Manuel Sanchis-Guarner Cabanilles

83 València el 1972. D’un llibre, d’una ciutat transfigurada

Josep Vicent Boira Maiques

Universitat de València

107 1972. Els perills de la “Ciutat-monstre”

Francisco Pérez Puche

Periodista

125 L’especulació urbanística en el tardofranquisme (València 1970—1975)

Josep Sorribes Monrabal

143 Breu trama per a l’art dels 70 en la València tardofranquista

Ricard Silvestre Vañó

Universitat de València

161 Els segells del Plan Sur (1963—1985). Iconografia i identitat a la València del segon franquisme i de la democràcia

Rafael Company i Mateo

Diputació de València

Guillermo Navarro Oltra

Universidad de Castilla la Mancha

193 PERSPECTIVES

195 La percepció de Manuel Sanchis Guarner     del passat arqueològic de València i l’estat actual de coneixement

Josefa Pascual Pacheco

Servei d´Investigació Arqueològica Municipal (SIAM)

219 Resseguint influxos d’última hora. Manuel Sanchis Guarner i la irrupció de l’arquitectura del moviment modern a València

Santiago Pastor Vila

Arquitecte

233 Mig segle de ciutat: València 1972—2022

Ricard Pérez Casado

Alcalde de València (1979-1989)

261 CONTEXTOS. ENDERROCS I

DESAPARICIONS

275 NOVES CONSTRUCCIONS. LA CIUTAT-MONSTRE

295 PERSPECTIVES

309 Arquitectura i ciutat. València 1972-2022

Carmen Jordá Such

Universitat Poltècnica de València

Martínez Tórtola, M. [Manuel] & Piqueras Sánchez, N. [Norberto ] (eds.) (2022). València 1972: Cap a la ciutat monstre. Universitat de València.

Martínez Tórtola, Manuel y Piqueras Sánchez, Norberto (eds.). València 1972: Cap a la ciutat monstre. Universitat de València, 2022.

MARTÍNEZ TÓRTOLA, Manuel y PIQUERAS SÁNCHEZ, Norberto (eds.). València 1972: Cap a la ciutat monstre. Valencia: Universitat de València, 2022. ISBN 978-84-9133-523-8.

Martínez Tórtola, Manuel y Piqueras Sánchez, Norberto (eds.). València 1972: Cap a la ciutat monstre. Valencia: Universitat de València; 2022. 378 p.