Sinopsi
Detalles
La geografia, malgrat estar dividida en múltiples especialitats, manté un tronc comú, fonamental per a respondre als reptes territorials. Així doncs, aquesta monografia es configura a partir de diverses temàtiques i els plantejaments en els quals es convergeix, insistint en la necessitat de treballar en conjunt com a proposta inqüestionable per a enriquir els resultats. D'aquesta manera, aquesta col·lecció de treballs, que responen a la preocupació i l’interès dels grups de Geografia Econòmica, d'Estudis Regionals i de Geografia dels Serveis de l'Associació Espanyola de Geografia per compartir temàtiques i avanços epistemològics, es divideix en tres parts: la primera està destinada a il·lustrar els canvis de paradigma i les noves propostes metodològiques i de fonts; la segona se centra en el paper econòmic, social i ambiental dels vectors de mobilitat, i en l'última convergeixen qüestions de cohesió i competitivitat territorial, posant en valor el rol destacat dels serveis públics i privats.
Índex
Indice
ÍNDICE
SOBRE LOS/AS AUTORES/AS.................................................................................................9
INTRODUCCIÓN.........................................................................................................................13
PRIMERA PARTE
1. HIBRIDACIÓN Y DIGITALIZACIÓN EN GEOGRAFÍA ECONÓMICA:
¿UN NUEVO CONTEXTO DISCIPLINAR Y METODOLÓGICO?,
José Luis Sánchez Hernández..................................................................................................21
2. BASES DE DATOS Y RECURSOS PARA LA LOCALIZACIÓN
DEL SECTOR BANCARIO ESPAÑOL,
María Pilar Alonso Logroño y Carlos López Escolano..................................................... 65
3. TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN
EN EL MARCO DE LOS OBJETIVOS DE DESARROLLO SOSTENIBLE
DE LAS REGIONES EUROPEAS: RELACIONES POTENCIALES Y POSIBLES
INDICADORES, Reyes González-Relaño, Angela d’Orazio y Maria Coronato.81
4. REFERENCIAS TERRITORIALES EN LAS MARCAS DE VINO
DE LAS DENOMINACIONES DE ORIGEN PROTEGIDAS DE ARAGÓN,
Samuel Esteban Rodríguez y Julio Fernández Portela..................................................... 99
5. SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN, CAPITAL HUMANO DIGITAL
Y BRECHA DE GÉNERO EN ESPAÑA. UN ANÁLISIS REGIONAL,
Francisca Ruiz-Rodríguez, Abdennour Akoudad-Ekajouan y Rosa Jordá-Borrell....... 119
SEGUNDA PARTE
6. LAS NUEVAS FORMAS DE MOVILIDAD EN LAS CIUDADES: DE LOS
SERVICIOS DE MOVILIDAD COMPARTIDA A LA MOVILIDAD COMO
SERVICIO, Daniela Arias Molinares y Javier Gutiérrez Puebla....................................149
7. EL RETO DE PLANIFICAR UNA MOVILIDAD URBANA SOSTENIBLE Y
JUSTA EN VEHÍCULO PRIVADO: METODOLOGÍA PARA CARACTERIZAR
UN PARQUE DE VEHÍCULOS, Daniel Cruz Alonso, Carlos López Escolano,
Sergio Valdivielso Pardos y Ángel Pueyo Campos.............................................................165
8. TRANSPORTE DE VIAJEROS Y ACCESIBILIDAD TERRITORIAL
EN CASTILLA-LA MANCHA: ANÁLISIS DE LOS SERVICIOS ZONALES,
Iván Ramírez Sánchez y Héctor S. Martínez Sánchez-Mateos.........................................185
8
9. NO ME CHILLES, QUE NO TE VEO: DEL URBANISMO
Y LA ORDENACIÓN DEL TERRITORIO EN ANDALUCÍA (1981-2021),
Noelia Ruiz Moya y Luis Miguel Sánchez Escolano.......................................................... 205
10. MOVILIDAD SOSTENIBLE EN ANDALUCÍA. EL PAPEL DE LOS ITINERARIOS
NO MOTORIZADOS Y DE LA PROMOCIÓN CICLOTURÍSTICA,
Jesús Ventura Fernández y Antonio Gavira Narváez......................................................... 221
TERCERA PARTE
11. LA ACCESIBILIDAD A LOS SERVICIOS EN LAS ZONAS DE BAJA
DEMANDA. NUEVOS ESCENARIOS Y POSIBILIDADES,
Ana Isabel Escalona-Orcao............................................................................................... 239
12. SERVICIOS EMPRESARIALES DE APOYO A SISTEMAS PRODUCTIVOS
LOCALES AGROALIMENTARIOS: EL ESTUDIO DE CASO DEL AJO MORADO
DE LAS PEDROÑERAS, Víctor Alarcón Cuenca y Rosa Mecha López........... 279
13. LOS SERVICIOS SANITARIOS EN EL ÁREA METROPOLITANA DE VALENCIA:
CAMBIOS EN LA ACCESIBILIDAD DE LA POBLACIÓN MAYOR
(2011-2018), Félix Fajardo Magraner y María Dolores Pitarch Garrido..................... 299
14. EMBAJADORES (LAVAPIÉS) Y UNIVERSIDAD (MALASAÑA)
COMO LOCALIZACIONES GLOBALES: EL PAPEL DE LOS SERVICIOS
DE OCIO-CONSUMO,
Cándida Gago-García, Roberto Díez-Pisonero y Juan A. Córdoba-Ordóñez...................313
15. PERMANENCIAS Y CAMBIOS DE LA ACTIVIDAD COMERCIAL EN EL
CENTRO DE TERRASSA: UN ANÁLISIS DESDE LA GEOGRAFÍA ECONÓMICA
EVOLUTIVA (1918-2018),
Àngels Pérez Mateos, Ana Vera Martín y Àngel Cebollada Frontera.............................. 337