Product Documents

Teoria econòmica del sistema feudal

Witold Kula

Traducció: Guillem Calaforra

Col·lecció: Història, 62

ISBN: 978-84-370-7363-7

Matèria: economia, història

Submatèries: història medieval

Idioma: català

Any ed.: 2009

La publicació el 1962 de la Teoria econòmica del sistema feudal va causar un gran impacte en les aigües estancades del debat historiogràfic sobre els orígens del capitalisme que, malgrat els diversos posicionaments, es basava en una visió unidireccional i determinista de la història. A partir del cas polonès a l'època moderna, Witold Kula s'endinsava en l'estudi del feudalisme i de la seua racionalitat econòmica. Al contrari que la majoria d'autors d'aquella època, no aborda el sistema feudal des d'una perspectiva teleològica, des del capitalisme que el substituí, sinó que l'estudia en ell mateix, en les seues característiques pròpies. La seua actualitat i interès, la seua condició ja de clàssic, d'una de les obres més suggestives de la historiografia del segle xx, en justifiquen ara, a quasi cinquanta anys de distància, la traducció al català.

PRESENTACIÓ

NOTA DEL TRADUCTOR

INTRODUCCIÓ

VOLUM I DISTRIBUCIÓ DE LA RENDA EN EL SISTEMA FEUDAL

NECESSITAT D’UNA ANÀLISI DE L’ORGANITZACIÓ I DEL CÀLCUL DE LA RESERVA SENYORIAL

ASSAIG DE CONSTRUCCIÓ D’UN MODEL DE L’ECONOMIA POLONESA DELS SEGLES XVI-XVIII

Quines preguntes hauria de respondre una teoria econòmica del feudalisme

Construcció d’un model

La dinàmica de la curta durada

El càlcul de l’empresa feudal

El funcionament econòmic de la reserva senyorial

El funcionament econòmica de l’explotació del camperol

El funcionament econòmic del gremi artesanal

Confrontacions empíriques

Assaig d’interpretació

La dinàmica de la llarga durada

Possibilitats de verificació

La racionalitat de l’activitat econòmica en el feudalisme

«Sistema econòmic» i «teoria d’un sistema econòmic»

LES EXPLOTACIONS PAGESES A LA POLÒNIA DEL SEGLE

XVIII ¿EREN PARCEL·LES DE SUBSISTÈNCIA

EL DINER EN L’ECONOMIA DEL CAMPEROL

LA SENYORIA I LA FAMÍLIA CAMPEROLA

EPÍLEG

Jacek Kochanowicz, La Teoría econòmica del sistema feudal, segons els seus crítics

Taula de topònims

Calaforra Castellano, G. [Guillem] & Kula, W. [Witold] (2009). Teoria econòmica del sistema feudal. Universitat de València.

Calaforra Castellano, Guillem y Kula, Witold. Teoria econòmica del sistema feudal. Universitat de València, 2009.

CALAFORRA CASTELLANO, Guillem y KULA, Witold. Teoria econòmica del sistema feudal. Valencia: Universitat de València, 2009. ISBN 978-84-370-7363-7.

Calaforra Castellano, Guillem y Kula, Witold. Teoria econòmica del sistema feudal. Valencia: Universitat de València; 2009. 288 p.