Són els nostres amos i nosaltres els seus esclaus

Com els paràsits manipulen el comportament

José Ramón Alonso

Col·lecció: Sense Fronteres, 46

ISBN: 978-84-1358-508-6

Matèria: ciències

Idioma: català

Coeditor: Càtedra de Divulgació de la Ciència, Edicions Bromera

Any ed.: 2023

Pàgines: 216

Que un organisme extern (un virus alienígena, un fong mutat o un ésser estrany) controle el cos i la voluntat dels éssers humans, vius o morts, és un dels temes més recurrents en la ciència-ficció. Un paràsit amb la capacitat d’anihilar el nostre control corporal o modificar les nostres accions ens aterreix. Per sort, això només passa en la ficció: ‘Alien’, ‘The Last of Us’ o ‘The Strain’ només són productes cinematogràfics, no sembla que allò que expliquen siga possible en la realitat. O potser sí? De fet, sí que ho és: els paràsits reals manipulen el comportament de moltes espècies d’animals, com ara formigues, ocells, peixos, gats, hienes..., i també dels humans. En aquest llibre s’explica, d’una manera amena i accessible, com actuen els paràsits sobre els animals i els humans, i també com i per què els paràsits poden arribar a convertir un ésser viu funcional en poc més que un esclau.

Biografía

José Ramón Alonso  és catedràtic de Biologia a la Universitat de Salamanca, de la qual ha estat rector, i investigador principal a l’Instituto de Neurociencias de Castella i Lleó. Ha estat també investigador postdoctoral i professor visitant a universitats d’Alemanya i dels Estats Units, i és doctor ‘honoris causa’ per universitats de Colòmbia, Bolívia i el Perú. Ha dirigit 17 tesis doctorals i ha publicat més de 160 articles en revistes internacionals de neurociència. Com a escriptor, és autor de 40 llibres de divulgació científica, molts dels quals guanyadors d’alguns dels premis més importants en aquest àmbit, i de diversos llibres d’assaig, relats i microrelats. Així mateix, és l’autor del blog ‘Neurociencia’ (jralonso.es) –que compta amb més de dos milions i mig de visites anuals–, on també parla d’autisme i d’educació.

Introducció

1. ¿Em permet que li contagie els meus paràsits ?
  2. Un enemic antic
  21. L’elixir de l’eterna joventut
  22. La malària, flagell de la humanitat
  23. Un subtil company de viatge
  24. Fa pudor de pixum de gat!
  25. Hienes i lleons, llops i pumes
  26. Toxoplasma en els primats no humans
  27. Toxoplasma en els éssers humans
  28. Toxoplasma i accidents de trànsit
  29. Toxoplasma i salut mental
  30. Toxoplasma i alteracions cognitives
  31. Dimorfisme en la resposta al toxoplasma
  32. Suïcidi i toxoplasma
  33. Toxoplasma i emprenedoria
  34. ¿Poden fer-nos més guapos els paràsits?

Epíleg

Índex analític

Alonso Peña, J. R. [José Ramón] (2023). Són els nostres amos i nosaltres els seus esclaus. Com els paràsits manipulen el comportament. Universitat de València.

Alonso Peña, José Ramón. Són els nostres amos i nosaltres els seus esclaus. Com els paràsits manipulen el comportament. Universitat de València, 2023.

ALONSO PEÑA, José Ramón. Són els nostres amos i nosaltres els seus esclaus. Com els paràsits manipulen el comportament. Valencia: Universitat de València, 2023. ISBN 978-84-1358-508-6.

Alonso Peña, José Ramón. Són els nostres amos i nosaltres els seus esclaus. Com els paràsits manipulen el comportament. Valencia: Universitat de València; 2023. 216 p.