Product Documents

Sobre la història i els seus usos públics

Josep Fontana

Antoni Furió, Pedro Ruiz, eds.

Col·lecció: Honoris Causa, 31

ISBN: 978-84-9134-241-0

Matèria: història, sociologia i política

Submatèries: història contemporània

Idioma: català, castellà, anglès

Any ed.: 2018

Enquadernació: cartoné

Pàgines: 388

Josep Fontana ha exercit un fecund magisteri sobre nombroses generacions d’historiadors i d’universitaris en general. Aquest llibre, editat amb motiu del seu nomenament com a doctor honoris causa per la Universitat de València, reuneix algunes de les seues reflexions sobre l’ofici d’historiador i l’ensenyament de la història, així com diverses intervencions en l’esfera pública sobre la pobresa i la desigualtat, les cares obscures i ocultes de les nostres democràcies i dels seus governants, els usos polítics de la història i de la memòria, i molts altres temes d’actualitat. La primera part se centra en allò que Fontana ens diu sobre els historiadors que més han influït en la seua manera de concebre i practicar l’ofici d’historiador. La segona part recull diversos treballs sobre distints tipus d’historiografia que han anat apareixent des del segle XIX fins als nostres dies. La tercera ens porta a aquells conceptes, processos històrics i identitats col·lectives que han estat molt presents en les anàlisis i les reflexions de Fontana al llarg de la seua trajectòria d’historiador. I la última part està dedicada a l’ensenyament i els altres usos públics de la història.

Nota dels editors

11. Para una historia de la historia marxista

12. Ascens i decadència de l’escola dels Annales

13. La nova historiografia de la guerra freda

14. Espacio global y larga duración; sobre algunas nuevas corrientes de la historia. Conceptes, processos, identitats

15. Los campesinos en la historia: reflexiones sobre un concepto y unos prejuicios

16. Europa: història i identitat

17. Desxifrar el passat per construir el futur. En memòria de Pere Anguera

18. Histories and identities

19. De què parlem, quan parlem de capitalisme?

ENSENYAMENT I USOS PÚBLICS DE LA HISTÒRIA

20. ¿Qué historia enseñar?

21. ¿Qué historia para el siglo XXI?

22. Els usos de la història avui

23. «Los historiadores son gente peligrosa». La interferencia de los políticos en la enseñanza y divulgación de la historia

24. La revolución rusa y nosotros

25. El fin del crecimiento: sobre el uso político de la historia económica

Fontana Lázaro, J. [Josep] (2018). Sobre la història i els seus usos públics. Universitat de València.

Fontana Lázaro, Josep. Sobre la història i els seus usos públics. Universitat de València, 2018.

FONTANA LÁZARO, Josep. Sobre la història i els seus usos públics. Valencia: Universitat de València, 2018. ISBN 978-84-9134-241-0.

Fontana Lázaro, Josep. Sobre la història i els seus usos públics. Valencia: Universitat de València; 2018. 388 p.