Índex del llibre:

Submatèries: teoria i ensenyament

Coeditor: Fundació General de la Universitat. Patronat Martínez Guerricabeitia

Any ed.: 2003

Traducció, prefaci i notes de Marcel Proust a les dues conferències del seu admirat John Ruskin («Tresors dels reis» i «Jardins de les reines») que conformen «Sésamo y lirios», un dels assaigs socials més coneguts de Ruskin, qui va influir estèticament, intel·lectualment i, fins i tot, en la concepció moral de l'autor de «A la recerca del temps perdut» al llarg de tota la seua vida.