Regestrum tonsurarum et aliorum ordinum de la diòcesi de València (1402-1421)

Mª Milagros Cárcel Ortí, ed.

Col·lecció: Fonts Històriques Valencianes, 84

ISBN: 978-84-1118-097-9

Matèria: història

Submatèries: història medieval

Idioma: català

Any ed.: 2022

Disponible en accés obert:

Aquest registre, redactat pels escrivans al servei de l’administració episcopal en l’època en què Hug de Llupià era bisbe de València, conté la relació dels joves que van rebre la tonsura i dels clergues, tant regulars com seculars, que foren ordenats per aquest bisbe i els seus bisbes auxiliars.

L’estudi que obri el llibre ens aporta informació rigorosa i detallada sobre les ordenacions, les matèries que s’assignaven a cada orde, els ordenats i les formalitats de les ordenacions, a més d’un breu estudi diplomàtic del text mateix. L’edició del text, precedida dels regests dels quaranta-cinc documents inserits en el ‘Regestrum’, s’ha enriquit amb profusió de notes amb la identificació, sempre que ha estat possible, de molts personatges que hi apareixen: dels mateixos ordenats, de les famílies dels tonsurats –nobles, juristes, notaris, metges, mercaders i menestrals–, com també dels bisbes auxiliars i els vicaris generals.

Estudi introductori

Introducció

L’ordenació de clergues i matèries assignades a cada orde

Els ordenands i el ministre de l’ordenació

La formalitat de les ordenacions

Els regulars i els seculars

El Regestrum tonsurarum al servei de l’administració episcopal

Descripció del manuscrit

Criteris d’edició

Sigles i abreviatures

Regests dels documents del Regestrum tonsurarum et aliorum ordinum

Text del Regestrum tonsurarum et aliorum ordinum factum tempore reverendissimi in Christo patris et domini, domini Hugonis, Dei gracia, episcopi Valencie, incipiens in anno a Nativitate Domini .mº.ccccº. secundo et deinceps de diversis annis sequentibus ut infra continetur

Índex onomàstic

Índex toponímic

Cárcel Ortí, M. M. [M. Milagros] (2022). Regestrum tonsurarum et aliorum ordinum de la diòcesi de València (1402-1421). Universitat de València.

Cárcel Ortí, M. Milagros. Regestrum tonsurarum et aliorum ordinum de la diòcesi de València (1402-1421). Universitat de València, 2022.

CÁRCEL ORTÍ, M. Milagros. Regestrum tonsurarum et aliorum ordinum de la diòcesi de València (1402-1421). Valencia: Universitat de València, 2022. ISBN 978-84-1118-097-9.

Cárcel Ortí, M. Milagros. Regestrum tonsurarum et aliorum ordinum de la diòcesi de València (1402-1421). Valencia: Universitat de València; 2022. 724 p.