Mª José Cuesta García de Leonardo

Matèria: art, història

Submatèries: història moderna

Any ed.: 2022

En un moment crític, previ a la seua expulsió d’Espanya, la Companyia de Jesús va desplegar un ús de la imatge, conscient i meditat, amb fins adoctrinants i mnemotècnics. D’acord amb aquesta estratègia, es va construir la personalitat del pare Santiago amb l’objectiu d’obtindre’n la beatificació mitjançant paraules i imatges –retrats o, en les honres fúnebres, jeroglífics que parlen del clergue i l’equiparen amb sants jesuïtes– que es van multiplicar a la seua mort juntament amb episodis miraculosos narrats en la seua biografia. Llavors es va publicar el que probablement fou la seua obra pòstuma, ‘Las empresas de la eternidad’, que Santiago degué utilitzar en les prèdiques dels exercicis espirituals que va dirigir per a tractar del concepte d’eternitat i del perill d’afrontar-la si es mor en pecat. Així mateix, s’estudien els gravadors protagonistes d’aquest desplegament icònic a la Còrdova del set-cents.

Biografía

María José Cuesta García de Leonardo és professora titular d'Història de l'Art en el Departament d'Història de l'Art de la Universitat de Castella-la Manxa, on imparteix les assignatures de Fonts per a la Història de l'Art, Teoria de l'Art i Història de les Idees Estètiques. El seu camp d'investigació abasta especialment l'arquitectura efímera i l'emblemàtica, on el gravat i els definidors de les seues imatges tenen un protagonisme fonamental.

1. Juan de Santiago. Su vida, su época, su ciudad

2. La incidencia del Padre Juan de Santiago en la sacralización urbana de Córdoba.

La mnemotécnica religiosa en la calle

El Padre Santiago y los triunfos de San Rafael

El retablo de la Virgen del Socorro y su hermandad

La Ermita del Campo de la Verdad y otras intervenciones urbanas de Santiago

3. El Padre Juan de Santiago como imagen de sí mismo. La configuración iconográfica para la creación de un santo jesuita

Las exequias: primera formulación iconográfica del P. Santiago

La imagen retratada del P. Santiago

4. El Padre Santiago y la emblemática

El libro del Padre Santiago y la enseñanza jesuítica

La enseñanza y la imagen. Los novísimos

Los ejercicios espirituales, los textos y las imágenes

La composición de lugar y el libro de Santiago

El libro del Padre Santiago: lámina de las postrimerías

Referencias y fuentes genéricas

La lámina de las postrimerías. Las fuentes concretas

El libro del Padre Santiago: los doce símbolos de la eternidad

Las fuentes genéricas

Los «símbolos». Fuentes específicas

«Símbolo primero»

«Símbolo segundo»

«Símbolo tercero»

«Símbolo cuarto»

«Símbolo quinto»

«Símbolo sexto»

«Símbolo séptimo»

«Símbolo octavo»

«Símbolo noveno»

«Símbolo décimo»

«Símbolo décimo primero»

«Símbolo décimo segundo»

La lámina de las postrimerías y los «símbolos»: sus estampas

5. Conclusión

6. Los mentores. Los dibujantes. Los grabadores

Cuesta García de Leonardo, M. J. [Mª José] (2022). Las empresas de la eternidad. Juan de Santiago y la retórica verbo-visual jesuítica. Universitat de València.

Cuesta García de Leonardo, Mª José. Las empresas de la eternidad. Juan de Santiago y la retórica verbo-visual jesuítica. Universitat de València, 2022.

CUESTA GARCÍA DE LEONARDO, Mª José. Las empresas de la eternidad. Juan de Santiago y la retórica verbo-visual jesuítica. Valencia: Universitat de València, 2022. ISBN 978-84-9133-472-9.

Cuesta García de Leonardo, Mª José. Las empresas de la eternidad. Juan de Santiago y la retórica verbo-visual jesuítica. Valencia: Universitat de València; 2022. 220 p.