La España reciente (c. 1931-c. 1982)

Actualización para una educación crítica

Carlos Fuertes Muñoz, David Parra Monserrat, coords.

Col·lecció: Nexus, 15

ISBN: 978-84-9133-557-3

Matèria: història

Submatèries: història contemporània

Any ed.: 2023

Format: 16,5 x 23 cm

Pàgines: 258

La història d’Espanya de 1931 a 1982 –Segona República, Guerra Civil, Franquisme i Transició– pot entendre’s com una història «recent» en tant que es tracta d’un passat que continua present, un passat candent i incòmode per a la societat espanyola actual sobre el qual la historiografia i l’escola tenen molt a dir. El present estudi, elaborat per professorat universitari i de secundària, pretén afavorir la construcció escolar d’una memòria democràtica transversal des del rigor i amb un enfocament divulgatiu. D’una banda, evidència els problemes que presenten els llibres de text, tenint en compte la seua centralitat en la construcció d’imaginaris històrics entre les noves generacions. D’altra, proposa estratègies per a una pràctica docent crítica, al mateix temps que facilita síntesis actualitzades i fonts escrites sobre alguns dels aspectes més significatius de l’Espanya recent que no s’aborden de manera adequada ni en els llibres de text ni en la formació docent.

I La España reciente en las aulas: problemas y posibilidades

Entre silencios y ambigüedades: la historia reciente de España en los libros de texto

El colonialismo africanista español: narrativas y potencialidades educativas de una problemática relegada en la historia escolar

Metodología y fuentes sobre la historia reciente de España en los libros de texto: limitaciones y posibilidades para enseñar pensamiento histórico

Prácticas docentes en la enseñanza de la historia reciente de España

II Relecturas críticas de la España reciente

La Segunda República (1931-1936/1939): una democracia del periodo de entreguerras

La Guerra Civil de España: miradas a la vida cotidiana

Dictadura franquista y violencia

El franquismo desarrollista, las actitudes sociales y la conquista de la democracia

¿Una transición pacífica? Un análisis de la violencia política durante la transición desde el caso valenciano

Las mujeres en la España reciente

AA.VV. (2023). La España reciente (c. 1931-c. 1982). Actualización para una educación crítica. Universitat de València.

AA.VV. La España reciente (c. 1931-c. 1982). Actualización para una educación crítica. Universitat de València, 2023.

AA.VV. La España reciente (c. 1931-c. 1982). Actualización para una educación crítica. Valencia: Universitat de València, 2023. ISBN 978-84-9133-557-3.

AA.VV. La España reciente (c. 1931-c. 1982). Actualización para una educación crítica. Valencia: Universitat de València; 2023. 258 p.