El golpe militar de 1936, Valencia

Matèria: història

Submatèries: història contemporània

Any ed.: 2024

El fracàs dels militars colpistes de la Tercera Divisió Orgànica, la capçalera de la qual era la ciutat de València, per a subvertir la legalitat republicana és un dels fets més notables de la Guerra Civil espanyola en el nostre territori. En aquesta divisió, els encarregats de la preparació de la trama colpista eren els militars pertanyents a la Unió Militar Espanyola (UME), associació il·legal de militars reaccionaris que, malgrat el seu voluntarisme, no havien disposat d’un pla eficaç per a la presa del comandament i la declaració de l’estat de guerra en totes les províncies sota la seua autoritat militar. En aquesta obra s’evidencien els factors que provocaren el fracàs absolut de la temptativa colpista després de diverses setmanes d’incertesa: el canvi a última hora del general encarregat de la presa de la Divisió, la passivitat –i en alguns casos l’oberta oposició– dels coronels en cap dels regiments, la nul·la coordinació de la Junta de la UME amb els oficials de la Guàrdia Civil, així com la declaració de la vaga general i la creació de les diferents milícies de partits i sindicats.

Biografía

Eladi Mainar Cabanes  és doctor en Història Contemporània per la Universitat de València. Ha escrit diversos llibres sobre la Guerra Civil espanyola centrats en el territori valencià, entre els quals podem destacar ‘L’alçament militar de juliol de 1936 a València’, ‘De milicians a soldats. Les columnes valencianes en la Guerra Civil espanyola (1936-1937)’ i, en col·laboració amb altres historiadors, ‘La agonía de la II República’, així com nombrosos articles, tant en revistes especialitzades com en periòdics. També va estudiar les relacions de l’Església i el règim franquista en els darrers anys arran de la biografia del pare franciscà Miguel Oltra ‘El último cruzado español, el padre Oltra y el franquismo’. Així mateix, ha dirigit algunes revistes de caràcter científic d’àmbit comarcal, com ‘Quid’ i ‘L’Avenç’, a més d’estar al capdavant de l’editorial La Xara Edicions. Una altra de les seues línies de recerca ha estat l’estudi dels bombardejos franquistes sobre el litoral mediterrani, tema sobre el qual ha comissariat diverses exposicions.

LISTA DE ABREVIATURAS

8. El fracaso de la columna Castellón
  9. El asalto y desenlace final
  10. Epílogo de un fracaso

Mainar Cabanes, E. [Eladi] (2024). El golpe militar de 1936, Valencia. Universitat de València.

Mainar Cabanes, Eladi. El golpe militar de 1936, Valencia. Universitat de València, 2024.

MAINAR CABANES, Eladi. El golpe militar de 1936, Valencia. Valencia: Universitat de València, 2024. ISBN 978-84-1118-353-6.

Mainar Cabanes, Eladi. El golpe militar de 1936, Valencia. Valencia: Universitat de València; 2024. 210 p.