Literatura catalana i memòria democràtica

Joaquim Espinós Felipe

Col·lecció: Biblioteca Sanchis Guarner, 103

ISBN: 978-84-9133-700-3

Matèria: filologia

Submatèries: filologia catalana

Idioma: català

Any ed.: 2024

Format: 13,5 x 19,5 cm

Aquest llibre recull una sèrie d’estudis dedicats al tema de la memòria democràtica en la literatura catalana. Tot i la diversitat d’enfocaments, els capítols presenten una unitat de plantejaments basada en les teories de la postmemòria i del trauma, així com en la concepció de la literatura com a lloc de memòria. Encapçalen el llibre tres aproximacions de caràcter general: la primera, dedicada a la generació dels setanta; la segona, a l’esclat de novel·les sobre el tema produït a cavall del segle XX i el XXI, i la tercera, a les novel·les sobre la Transició valenciana. A continuació, s’aborden les versions de Max Aub i Enric Valor sobre el final de la Guerra Civil al port d’Alacant, les novel·les de Vicenç Villatoro i Javier Cercas, i la memòria del moviment anarquista en l’obra de David Castillo. Completen el volum dues incursions en l’audiovisual català: la primera aborda els treballs d’Agustí Villaronga en el territori de la Guerra Civil i la segona explora documentals sobre la memòria democràtica de Montserrat Armengou i Ricard Bellis. Tot plegat constitueix una aportació rellevant que pot contribuir a eixamplar el coneixement sobre aquest tema tan punyent, tan substancial i tan actual.

Pròleg

Introducció

1. Una generació sense memòria? La Guerra Civil espanyola en la generació catalana dels setanta
  2. Testimoniatge, actualització i fabulació: la memòria històrica de la Guerra Civil en la narrativa catalana actual
  3. Les novel·les sobre la Transició valenciana. Una història de claudicacions i violència
  4. Campo de los almendros de Max Aub i Enllà de l’horitzó d’Enric Valor. Dues visions del final de la Guerra Civil a Alacant
  5. La pervivència de la postmemòria en la narrativa hispànica actual: Un home que se’n va i El monarca de las sombras
  6. Memòria de l'anarquisme: Dani Cajal versus David Castillo
  7. Agustí Villaronga: una mirada heterodoxa sobre la Guerra Civil
  8. Avui, et trauré d’aquí! El documentalisme de Montserrat Armengou i Ricard Belis

Referències bibliogràfiques

Procedència dels articles

Índex onomàstic

Apèndix bibliogràfic

Espinós Felipe, J. [Joaquim] (2024). Literatura catalana i memòria democràtica. Universitat de València.

Espinós Felipe, Joaquim. Literatura catalana i memòria democràtica. Universitat de València, 2024.

ESPINÓS FELIPE, Joaquim. Literatura catalana i memòria democràtica. Valencia: Universitat de València, 2024. ISBN 978-84-9133-700-3.

Espinós Felipe, Joaquim. Literatura catalana i memòria democràtica. Valencia: Universitat de València; 2024. 151 p.