La teoria del nacionalisme a França

Josep R. Llobera

Traducció: M. Àngels Giménez

Col·lecció: El Món de les Nacions

ISBN: 978-84-370-5689-0

Matèria: sociologia i política

Idioma: català

Coeditor: Editorial Afers

Any ed.: 2003

Les ciències socials molt sovint han defugit el tema de la qüestió nacional; tanmateix, en els últims anys, hem observat un renovat interès, encara que potser més quantitatiu que qualitatiu. Josep R. Llobera recull en aquest llibre una sèrie de textos propis escrits durant els últims deu anys sobre diversos autors francesos que es van preocupar per l'assumpte del nacionalisme.

És un fet històric reconegut que els pensadors francesos, des de Montesquieu fins a Bourdieu, han aportat importants contribucions a les ciències socials. L'amplitud dels seus coneixements ha cobert una àmplia varietat de camps especialitzats. Podríem aplicar-ho a l'estudi del nacionalisme? No cal dir que, retrospectivament, sabem que les ciències socials en general -i no sols a França- van ignorar el nacionalisme. Al segle XIX John Stuart Mill i Ernest Renan potser que siguen les figures més destacables en aquest tema. La inclusió de Renan en aquest llibre és, aleshores, essencial, no sols pel que fa a la història dels teòrics francesos del nacionalisme, sinó que és, de fet, un dels punts de partida fonamental en general. El llibre presenta una perspectiva rica i crítica d'un camp del coneixement interessant i apassionant, per bé que gairebé desconegut. El lector és introduït a quatre autors clau de la denominada escola durkheimiana: Lucien Lévy-Bruhl, Emile Durkheim, Marcel Maus i Maurice Halbwachs. La confrontació amb Alemanya i la Primera Guerra Mundial donen compte, en gran mesura, de la inquietud d'aquests autors per la qüestió nacional. Aquests factors són també rellevants per a un autor com ara Van Gennep, que al voltant del 1920 va escriure sobre la matèria (que serà comparat amb Mauss i amb un autor recent anomenat Louis Dumont, posterior a la Segona Guerra Mundial). A banda d'aquest teló de fons comú, els diversos autors presenten diferents angles pel que fa a la qüestió del nacionalisme.