Product Documents

Ángel San Martín, ed.

Col·lecció: Oberta, 25

ISBN: 978-84-370-1323-7

Matèria: història, sociologia i política

Submatèries: història medieval

Idioma: català

Coeditor: Ajuntament de Gandia

Any ed.: 1993

La Mediterrània: realitat o metàfora. Així s'enuncia la temàtica triada per la Universitat d'Estiu de Gandia per a la seua edició de 1992, de la qual es dóna compte aquest volum. La caiguda del mur de Berlín i la Guerra del Golf, la revolució iraniana amb l'aparició dels moviments fonamentalistes i el flux migratori cap al nord a través del Mediterrani revelen temes d'enorme rellevància cultural, social i política. La configuració d'identitats, la rivalitat, l'espai social i polític i la revisió de vells esquemes teòrics, són alguns dels tòpics que es poden trobar en aquest volum, tots exposats amb un llenguatge clar i rigorós, compromès amb perspectives d'aplec i de diàleg més que no de distanciament.

ÍNDEX
PRESENTACIÓ per Isabel Martínez Benlloch i Antonio Arjona Vañó
INTRODUCCIÓ per Ángel San Martín
PRIMERA PART
FRAGMENTS D’IDENTITAT
1. La Mediterrània, de Jaume I a Ramon Muntaner: ¿abisme o pont?, per Josep M. Pujol
2. Ausiàs March: la Mediterrània com a metàfora, per Marie-Claire Zimmermann
3. La Mediterrània invertebrada, per Manuel Vázquez Montalbán
4. Una mirada des de la Safor estant, per Jesús E. Alonso
SEGONA PART
MIRANT L’ALTRE
1. Colonialisme i sionisme en el món àrab als segles xix i xx, per Ata Jundi
2. Obstacles al desenvolupament econòmic al nord d’Àfrica, per Josep M. Jordan Galduf
3. El retorn del racisme en els anys noranta, per Mario G. Losano
4. El Magrib després de la crisi del Golf. Anàlisi política i social, per Miguel Hernando de Larramendi
TERCERA PART
CERCLES DEL SENTIT
1. L’enfrontament de les cultures –Europa/l’islam– a l’edat mitjana, per Pierre Guichard
2. Les mirades i els vels. Els vels de les mirades, per Ana Sánchez
3. Tendències familiars a Europa. Les famílies del sud, per Rocío Treviño Maruri
4. Representacions de la maternitat al Magrib, per Camille Lacoste.
5. El desequilibri informatiu a la Mediterrània. L’intercanvi desigual i les seues sorpreses, per Cristina Lasagni
QUARTA PART
ESPAIS VIUS
1. La ciutat clàssica i la ciutat musulmana en l’àrea mediterrània: dues maneres d’entendre l’espai, per Trinidad Simó
2. Oceanografia biològica de la mar Mediterrània, per Manuel García Carrascosa
3. La introducció d’espècies exòtiques a la mediterrània occidental: problemàtica, per Fernando Boisset
4. Les aigües acolorides, per Juan Alcober Bosch

San Martín Alonso, . [Ángel] (1993). La Mediterrània: realitat o metàfora. IX Universitat d'Estiu a Gandia. Universitat de València.

San Martín Alonso, Ángel. La Mediterrània: realitat o metàfora. IX Universitat d'Estiu a Gandia. Universitat de València, 1993.

SAN MARTÍN ALONSO, Ángel. La Mediterrània: realitat o metàfora. IX Universitat d'Estiu a Gandia. Valencia: Universitat de València, 1993. ISBN 978-84-370-1323-7.

San Martín Alonso, Ángel. La Mediterrània: realitat o metàfora. IX Universitat d'Estiu a Gandia. Valencia: Universitat de València; 1993. 250 p.