La Ilustración y las ciencias

Para una historia de la objetividad

Josep Lluís Barona Vilar, Javier Moscoso, Juan Pimentel, eds.

Col·lecció: Oberta, 89

ISBN: 978-84-370-5503-9

Matèria: història de la ciència i documentaciò

Any ed.: 2003

Les ciències i la tecnologia han ocupat un lloc estratègic en les polèmiques historiogràfiques que s'han desenvolupat al llarg de les dues darreres dècades entorn de la construcció i la crisi de la modernitat. Aquest llibre és el resultat d'una reflexió col.lectiva que adopta com a marc històric de referència el període clau representat per la Il.lustració. El seu objectiu fonamental és revisar i actualitzar les concepcions historiogràfiques tradicionals des d'un assentiment comú: la historicitat de les categories i les concepcions científiques, i també la seua vinculació a altres formes i llocs de producció, d'organització i de distribució del coneixement. Hi incorpora noves concepcions de la historiografia i aporta estudis monogràfics sobre la dimensió pública de les ciències, els llocs i espais del saber i la ciència com a pràctica.

ÍNDICE INTRODUCCIÓN, Josep Lluís Barona, Javier Moscoso, Juan Pimentel ILUSTRACIÓN, CIENCIA E HISTORIA 1. De la historia de las ideas a la de las prácticas culturales: reflexiones sobre la historiografía de la Ilustración, Mónica Bolufer Peruga 2. Las bases sociales de la Ilustración, Pedro Ruiz Torres 3. La Ilustración y la historia de las ciencias, Josep Lluís Barona LA DIMENSIÓN PÚBLICA DEL CONOCIMIENTO CIENTÍFICO 4. «Bleu, Blanc, Rouge»: el arte de la tintura y la imagen pública de los colores en la Francia revolucionaria (1789-1814), Agustín Nieto-Galan 5. Un siglo de controversias. La medicina española de los novatores a la Ilustración, Álvar Martínez Vidal y José Pardo Tomás 6. Dolor privado, sensibilidad pública, Javier Moscoso LUGARES Y ESPACIOS DEL CONOCIMIENTO 7. Popularizando la ciencia: el caso de la medicina doméstica en la España de la Ilustración, Enrique Perdiguero 8. El Curso de química general aplicada a las artes (1804-1805) de José María San Cristóbal y Josep Garriga i Buach, José Ramón Bertomeu Sánchez y Antonio García Belmar. LA CIENCIA COMO PRÁCTICA 9. Impostores y testigos: verosimilitud y escritura en las relaciones de viaje, Juan Pimentel

Barona Vilar, J. L. [Josep Lluís] & Moscoso, J. [Javier] & Pimentel, J. [Juan] (2003). La Ilustración y las ciencias. Para una historia de la objetividad. Universitat de València.

Barona Vilar, Josep Lluís y Moscoso, Javier y Pimentel, Juan. La Ilustración y las ciencias. Para una historia de la objetividad. Universitat de València, 2003.

BARONA VILAR, Josep Lluís y MOSCOSO, Javier y PIMENTEL, Juan. La Ilustración y las ciencias. Para una historia de la objetividad. Valencia: Universitat de València, 2003. ISBN 978-84-370-5503-9.

Barona Vilar, Josep Lluís y Moscoso, Javier y Pimentel, Juan. La Ilustración y las ciencias. Para una historia de la objetividad. Valencia: Universitat de València; 2003. 256 p.