La construcción del héroe en España y México (1789-1847)

Manuel Chust Calero,Víctor Mínguez, eds.

Col·lecció: Oberta, 102

ISBN: 978-84-370-5690-6

Matèria: història

Submatèries: història contemporània

Coeditor: UAM-Iztapalapa, Universidad Veracruzana, Colegio de Michoacán

Any ed.: 2003

Els darrers anys del segle XVIII i les primeres dècades del XIX són temps apropiats per a les gestes cíviques i militars: el desmembrament de l'Antic Règim, les revolucions burgeses, les guerres napoleòniques, els processos insurgents i la construcció de les noves nacions americanes estableixen les condicions idònies per al sorgiment dels herois moderns. El procés de fabricació i de mitificació d'aquests herois a Espanya i a Mèxic, la seua instrumentalització per part de la classe dirigent i l'aparició dels respectius panteons heroics sobre els quals fonamentar ambdues nacions són aspectes analitzats en aquest llibre. L'estudi comparat d'aquests dos espais, divergents i a la vegada complementaris, permet respondre preguntes tan importants com ara: què és un heroi?, qui construeix els herois? o, per a què serveixen el herois?

Presentación, Manuel Chust, Víctor Mínguez
TIEMPOS DE HÉROES
La Revolución francesa: ¿matriz de la heroización moderna?, Michel Vovelle
Del heroísmo como posibilidad al héroe nacional-padre de la patria, Germán Carrera Damas
TIPOS DE HÉROE
Héroes clásicos y reyes héroes en el Antiguo Régimen, Víctor Mínguez
La imagen de las heroínas mexicanas, Alicia Tecuanhuey
Héroes para la nación, Manuel Chust
PATRIA, LITERATURA Y FIESTA DEL HÉROE
Sangre de mártir y ciudadanía. Del héroe magnánimo al espíritu cívico (Veracruz, 1837-1853), Brian F. Connaughton
Héroes y fiestas en el México decimonónico: la insistencia de Santa Anna, Verónica Zárate
El héroe sin rostro, Ivana Frasquet
ICONOGRAFÍA DEL HÉROE
¡Salvemos el cadáver! Inmortalidad y contingencia del héroe en la plástica española del siglo XIX, Carlos Reyero
Hidalgo en su estudio: la ardua construcción de la imagen del pater patriae mexicano, Fausto Ramírez
Agustín de Iturbide: ¿héroe o emperador?, Inmaculada Rodríguez Moya
El héroe anónimo. La identidad del ciudadano en la España de la primera mitad del siglo XIX, Rafael Gil Salinas
HÉROE Y NACIÓN
La imagen heroica de Morelos, Carlos Herrejón
El rescate del héroe: el panteón sincopado del liberalismo español (1808-1936), Francesc-Andreu Martínez Gallego
Construyendo las identidades nacionales. Próceres e imaginario histórico en Sudamérica (siglo XIX), Rodrigo Gutiérrez Viñuales
HÉROES MILITARES
Los caudillos y los historiadores: Riego, Iturbide y Santa Anna, Jaime E. Rodríguez O.
Félix María Calleja: de héroe a villano, Juan Ortiz Escamilla
Antonio López de Santa Anna: «el hombre visible por excelencia» (México, 1821-1855), Will Fowler
APÉNDICE GRÁFICO

Chust Calero, M. [Manuel] & Mínguez, V. [Víctor] (2003). La construcción del héroe en España y México (1789-1847). Universitat de València.

Chust Calero, Manuel y Mínguez, Víctor. La construcción del héroe en España y México (1789-1847). Universitat de València, 2003.

CHUST CALERO, Manuel y MÍNGUEZ, Víctor. La construcción del héroe en España y México (1789-1847). Valencia: Universitat de València, 2003. ISBN 978-84-370-5690-6.

Chust Calero, Manuel y Mínguez, Víctor. La construcción del héroe en España y México (1789-1847). Valencia: Universitat de València; 2003. 420 p.