La construcción del héroe en España y México (1789-1847)

Manuel Chust Calero,Víctor Mínguez, eds.

Col·lecció: Oberta, 102

ISBN: 978-84-370-5690-6

Matèria: història

Submatèries: història contemporània

Coeditor: UAM-Iztapalapa, Universidad Veracruzana, Colegio de Michoacán

Any ed.: 2003

Diverses aproximacions a la figura de l'heroi, sorgida en el trànsit entre l'Antic Règim, la invenció de la nació i la contrucció dels estats-nació. Exemplificat en els casos espanyol i mexicà, els autors mostren com l'heroi substitueix en l'imaginari col·lectiu els monarques absoluts i com l'estat liberal se n'apropia per convertir-los en els mites nacionals de la modernitat.

Els darrers anys del segle XVIII i les primeres dècades del XIX són temps apropiats per a les gestes cíviques i militars: el desmembrament de l'Antic Règim, les revolucions burgeses, les guerres napoleòniques, els processos insurgents i la construcció de les noves nacions americanes estableixen les condicions idònies per al sorgiment dels herois moderns. El procés de fabricació i de mitificació d'aquests herois a Espanya i a Mèxic, la seua instrumentalització per part de la classe dirigent i l'aparició dels respectius panteons heroics sobre els quals fonamentar ambdues nacions són aspectes analitzats en aquest llibre. L'estudi comparat d'aquests dos espais, divergents i a la vegada complementaris, permet respondre preguntes tan importants com ara: què és un heroi?, qui construeix els herois? o, per a què serveixen el herois?