La cartoixa de Portaceli (1272-2022)

Vuit segles de testimoni

Albert Ferrer Orts, Francisco Fuster Serra, Josep-Marí Gómez Lozano coords.

Col·lecció: Nexus, 17

ISBN: 978-84-1118-282-9

Matèria: art, història

Submatèries: patrimoni artístic

Idioma: català, castellà

Any ed.: 2023

Format: 16,5 x 23 cm

Portaceli, degana de les cartoixes hispanes, va viure la seua esplendor al segle XV, quan es va convertir en una de les més influents del regne de València i, fins i tot, de la Corona d’Aragó, la qual cosa va enriquir el seu patrimoni arquitectònic i artístic. Per commemorar el 750 aniversari d’una institució que encara està viva i serveix als mateixos objectius i finalitats pels quals fou fundada –segueix regint-se per les ‘Consuetudines Cartusiae’, les normes establertes al segle XII–, es presenta un recull d’una vintena d’estudis ‘ad hoc’ bastits per investigadors de distinta procedència acadèmica, els quals versen sobre variades temàtiques al voltant de Portaceli, des de l’estudi del seu ric patrimoni i la seua història, fins a formes de posar-la en valor i donar-la a conèixer mitjançant les noves tecnologies. Una contribució excepcional per al seu coneixement que enriqueix les monografies dedicades fins ara a aquesta cartoixa.

Prefaci

Les cartoixes de Portaceli i Valldecrist i els seus vincles amb la ciutat de València en el segle XV

El valor d’una cartoixa. Les rendes i la contribució fiscal de Portaceli en les dècimes pontifícies dels segles XIV i XV

Las bulas de Benedicto XIII relacionadas con las cartujas valencianas (1395-1418)

A propòsit del De novicio induendo et introducendo in cellam de dom Bonifaci Ferrer. Estudi i edició

El familiar cartujo de Portaceli Francisco Jordán y su diploma de bienhechores. Notas para la historia

Margarida de Llúria: poder, patrocini i memòria en els inicis de Portaceli

Entre cartujos y dominicos. Las biografías de Inés de Moncada

A propósito de Juan Bellot, prior de las cartujas de Portaceli, Valldecrist y Escalaceli

Precisions sobre la fundació fallida de la cartoixa de Beselga

Viatges i intercanvis artístics a l’inici del Renaixement. De València a Mallorca

Aportació documental a les cartoixes valencianes al segle XV

Algunas novedades de los retablos de las cartujas de Portaceli y de Valldecrist

«De reliquias e imágenes, pleitos y conflictos». El patrimonio de la cartuja de Valldecrist custodiado en la catedral de Segorbe durante la guerra del Francés

Els grans mestres de la pintura en la cartoixa de Portaceli cap a l’any 1400

Geometría y composición en el claustrillo de la cartuja de Portaceli de Valencia

Una arquitectura en transición al siglo xvi. Bóvedas y entorchados valencianos en la cartuja de Portaceli

La Senda de los Cartujos, primero de Los Caminos de Valldecrist recuperados por la Asociación Cultural Cartuja de Valldecrist

La nova imatge de la Mare de Déu de Portaceli, talla policromada postconciliar

La cartuja de Portaceli (1835-1943). Recepción, valores, significados y usos

La digitalización de la oferta turístico-cultural en las cartujas valencianas a través de internet. Estado de la cuestión

AA.VV. (2023). La cartoixa de Portaceli (1272-2022). Vuit segles de testimoni. Universitat de València.

AA.VV. La cartoixa de Portaceli (1272-2022). Vuit segles de testimoni. Universitat de València, 2023.

AA.VV. La cartoixa de Portaceli (1272-2022). Vuit segles de testimoni. Valencia: Universitat de València, 2023. ISBN 978-84-1118-282-9.

AA.VV. La cartoixa de Portaceli (1272-2022). Vuit segles de testimoni. Valencia: Universitat de València; 2023. 576 p.