Hombres de escena, hombres de libro

La literatura teatral italiana del siglo XX

Ferdinando Taviani

Col·lecció: Oberta, 174

ISBN: 978-84-370-7622-5

Matèria: filologia

Submatèries: filologia francesa i italiana

Idioma: castellà

Any ed.: 2010

Enquadernació: rústica

Format: 16 x 23 cm

Pàgines: 236 pp.

20,00 €

Disponible en formato electrónico:

Sinopsi

Detalles

Aquest llibre ofereix una visió del teatre italià del segle XX, els seus millors textos i els seus espectacles. L'autor opera una selecció exigent i l'exposa vinculant-la a una teoria interpretativa global, que li permet plantejar amb originalitat un horitzó articulat del tot el conjunt. El lector trobarà una abundantíssima i rigorosa informació, que comprén gairebé una guia d'autors i obres. En ell consten al costat dels clàssics contemporanis com Pirandello, una revalorització d'excel.lents actors - autors de teatres dialectals com els napolitans Raffaele Viviani i Eduardo De Filippo, així com les grans aportacions italianes del segle a l'estudi i la crítica teatrals. Tot això, emmarcat amb pinzellades d'història cultural, reflexions teòriques i antropològiques i sense descurar les aportacions i la rellevància dels mestres europeus en el panorama italià.

Índex

Índex

ÍNDICE
PRÓLOGO
EXORDIO
CAPÍTULO 1. MEMORIAS RIVALES
1. El espacio literario del teatro
1.1 ¿Qué es?
1.2 La invención desaprovechada
1.3 Actor-que-escribe
2. Lo que vivió y lo que queda
2.1 Luigi Rasi
2.2 Los libros de Jarro y otros estudios
2.3 La Enciclopedia dello Spettacolo y el Patalogo. Historiografía teatral del siglo XX
3. El teatro italiano visto desde la luna
3.1 La Comedia del arte
3.2 Pirandello
3.3 Actores en vez de dramaturgos
CAPÍTULO 2. LA CAVERNA
1. Prefacio a la revuelta
1.1 Nace el futurismo
1.2 Futurismo y técnicas teatrales
1.3 La protesta de Marinetti
2. Teatros sobre el lago
2.1 D’Annunzio
2.2 Revoluciones escénicas de principios de siglo.
2.3 D’Annunzio: teatro y notas biográficas
3. Entran en escena seis personajes
3.1 Llega Pirandello
3.2 Lectura de Sei personaggi
3.3 Otra interpretación de Sei personaggi
CAPÍTULO 3. CANON DEL SIGLO XX
1. Pirandello antes y después de Sei personaggi
1.1 La trilogía del teatro en el teatro
1.2 Otros dramas pirandellianos y sus mecanismos subyacentes
1.3 La Sagra. I giganti. Pirandello en dialecto
2. Raffaele Viviani inventa un teatro
2.1 Viviani en la tradición napolitana. Sus macchiette
2.2 Algunas otras obras
2.3 Última época
3. Eduardo De Filippo y Dario Fo
3.1 Eduardo, su tiempo y su teatro
3.2 Sus mejores obras
3.3 Dario Fo
CAPÍTULO 4. LAS FIESTAS PERDIDAS
1. Primera mitad del siglo
1.1 Los años del «teatro del absurdo»
1.2 Alberto Savinio
1.3 Campanile. Tòfano. Betti. Svevo
2. Segunda mitad
2.1 La generación que refundó el teatro después del fascismo
2.2 Joppolo. Fabbri. D’Errico. Zardi. Flaiano. Squarzina. Patroni Griffi Testori. Tiezzi. El radio-teatro. El nuevo teatro napolitano
2.3 Natalia Ginzburg. Pier Paolo Pasolini
3. Teatros-en-forma-de-libro
3.1 Ripellino. Pandolfi
3.2 Apollonio. Gobetti. Arbasino. Macchia. Scabbia. Bene. De Monticelli
3.3 A. G. Bragaglia. Marotti. Barba. Cruciani
CONCLUSIÓN: VOLVER A EMPEZAR DESDE EL PRINCIPIO
NOTA BIBLIOGRÁFICA
ÍNDICE DE NOMBRES

Citació

Taviani, F. [Ferdinando] (2010). Hombres de escena, hombres de libro. La literatura teatral italiana del siglo XX. Universitat de València.

Taviani, Ferdinando. Hombres de escena, hombres de libro. La literatura teatral italiana del siglo XX. Universitat de València, 2010.

TAVIANI, Ferdinando. Hombres de escena, hombres de libro. La literatura teatral italiana del siglo XX. Valencia: Universitat de València, 2010. ISBN 978-84-370-7622-5.

Taviani, Ferdinando. Hombres de escena, hombres de libro. La literatura teatral italiana del siglo XX. Valencia: Universitat de València; 2010. 236 p.

Copiar al portapapeles