Índex del llibre:

Idioma: català

Coeditor: Centre d'Estudis Comarcals de Banyoles

Any ed.: 2007

La derrota republicana, la instauració de la dictadura feixista, l'univers punitiu franquista, la desfeta cultural, l'ordit de l'oposició democràtica, juntament amb qüestions historiogràfiques i la relació controvertida entre història i memòria estructuren aquest llibre. Enfocaments nous i perspectives metodològiques innovadores per la història i la memòria.

Aquest llibre s'estructura en tres parts que responen a diversos àmbits temàtics: la derrota republicana, la instauració de la dictadura feixista, l'univers punitiu franquista, la desfeta cultural, l'ordit de l'oposició democràtica, juntament amb qüestions historiogràfiques, i la relació controvertida entre història i memòria. El recull constitueix, així, una mena d'introducció avançada per a copsar la naturalesa complexa del règim franquista, la seua significació real, i la seua repercussió en el teixit sociocultural dels Països Catalans. Els autors i autores que s'hi reuneixen proposen enfocaments nous i perspectives metodològiques innovadores, tant pel que fa a la investigació purament històrica com pel que fa a la gestió de la memòria d'aquest tràgic període. Història i memòria: el franquisme i els seus efectes als Països Catalans aplega les ponències i algunes de les comunicacions presentades a les jornades que, amb el mateix títol, van tenir lloc a Banyoles la tardor de 2005, en el marc dels Col·loquis de Tardor que cada any organitzen el Centre d'Estudis Comarcals de Banyoles i la Universitat de Girona.