Història d'Espanya: què ensenyar?

Debat al voltant de l'ensenyament de la història d'Espanya

Joan del Alcàzar, coord.

Col·lecció: Oberta, 85

ISBN: 978-84-370-5481-0

Matèria: història, psicologia i ciències de l'educació

Submatèries: teoria de la història i historiografia, història de l'educació

Coeditor: Servei de Formació Permanent

Any ed.: 2002

Diferents aportacions a un debat sobre el decret d'humanitats, una iniciativa del govern espanyol molt discutida, per la concepció de la història que transpua. El decret defuig qualsevol possible conciliació entre la visió unitarista de la història d'Espanya i les lectures anomenades perifèriques, que marcarà les pautes futures de l'ensenyament universitari i de secundària.

Des de l'ensenyament universitari i, més especialment, des del secundari, s'ha criticat molt l'anomenat decret d'humanitats per la concepció de la història que traspua. El Ministeri afirma que els joves que ingressen a la vida adulta han de conèixer la història del seu país, i per a això ha creat l'assignatura d'Història d'Espanya, que comença amb el procés d'hominització i acaba amb el segon govern d'Aznar, en la qual quasi desapareixen els conflictes socials i s'hi fomenta la memorització de llargues llistes de noms i d'esdeveniments. Aquest nou decret fuig de qualsevol temptació de conciliar la visió unitarista de la història d'Espanya amb les visions fetes des de la perifèria, alhora que estableix les noves pautes amb què els professors de batxillerat hauran de treballar d'ara endavant.