Product Documents

Guatemala: entre el dolor y la esperanza

Centro de Estudios de Guatemala, ed.

Col·lecció: Oberta, 34

ISBN: 978-84-370-1999-4

Matèria: sociologia i política

Coeditor: Diputació de València, CEDSALA

Any ed.: 1995

Guatemala: entre el dolor i l'esperança representa un esforç d'aproximació general a la multifacètica i complexa realitat de Guatemala; una realitat punyent i dolorosa, però també prenyada d'esperança. Guatemala és un país ric en recursos humans i materials. Tanmateix, la majoria dels seus habitants viuen enfonsats en la més desoladora misèria. Un sistema polític excloent, tan ferri com injust, és el generador de les creixents desigualtats socials; la política està dissenyada en benefici d'una privilegiada minoria, mentre la majoria de la població afronta inerme cada dia un anguniós repte per la supervivència. Una violència sistemàtica exercida des de les esferes del poder ha estat el recurs històric utilitzat per tal de mantenir aquesta situació. L'esperança, però, està present. Molts milers de guatemaltecs, en el passat recent, han ofrenat el millor de se mateixos, inclòs la pròpia vida, en el general esforç per transformar eixa realitat de mort. La consciència creix. Les organitzacions populars, laborals, indígenes, humanitàries i revolucionaries augmenten el seu cabdal. Probablement, en un futur no llunyà, Guatemala deixarà de ser coneguda com el país de les masacres, la militarització i la misèria, i començarà a ser coneguda com un país on s'obriga pas a la pau, la solidaritat i la llibertat.

PRÓLOGO
I. EL PAÍS Y SUS GENTES
Datos geográficos
Las regiones
La población
II. EL HILO DE LA HISTORIA
El difícil rescate del pasado
Los antiguos mayas
Quichés, mames, cakchiqueles
La Conquista
El período colonial
1821: La Independencia
La Reforma Liberal
Penetración extranjera y dictaduras
La primavera democrática
La contrarrevolución en el poder
III. UN PAÍS MILITARIZADO
Un golpe de Estado novedoso
Treinta años de militarización
El ejército, eje del poder
Mecanismos para la militarización
IV. LA REPRESIÓN POLÍTICA
Desaparecidos: ni un dedo por ellos
Cementerios clandestinos
El pasado no se fue
Las víctimas y los métodos
Una política institucionalizada

Centro de Estudios de Guatemala, e. [ed.] (1995). Guatemala: entre el dolor y la esperanza. Universitat de València.

Centro de Estudios de Guatemala, ed. Guatemala: entre el dolor y la esperanza. Universitat de València, 1995.

CENTRO DE ESTUDIOS DE GUATEMALA, ed. Guatemala: entre el dolor y la esperanza. Valencia: Universitat de València, 1995. ISBN 978-84-370-1999-4.

Centro de Estudios de Guatemala, ed. Guatemala: entre el dolor y la esperanza. Valencia: Universitat de València; 1995. 270 p.