Grup empresarial cooperatiu Valencià-GECV

Matèria: economia

Any ed.: 2022

Format: 23,5 x 15,5 cm

Els nous reptes que planteja la societat del segle XXI al món empresarial haurien de portar a un tipus d’empresa en aliança amb la societat, i no enfrontada a aquesta. És per això que cal implantar models empresarials globalment responsables, que respecten i promoguen la dignitat de les persones i que contribuesquen al desenvolupament tant econòmic com social i mediambiental. L’objectiu d’aquesta monografia és analitzar una iniciativa que es pot considerar un referent d’aquesta manera de ser empresa en la societat i amb la societat. El Grup Empresarial Cooperatiu Valencià (GECV), juntament amb les cooperatives que el van constituir, va ser un dels projectes més interessants des del punt de vista de la cooperació entre empreses, en general, i entre empreses cooperatives, en particular, i va marcar una fita de gran rellevància en la història del cooperativisme valencià. Entre els seus fruits més notables destaca la creació d’algunes de les empreses cooperatives més importants de l’economia valenciana actual. El balanç final de l’anàlisi del GECV pretén animar a emprendre noves iniciatives basades en l’eficàcia de conjugar el creixement econòmic amb el benestar social i mediambiental. Aquest treball pot, així mateix, servir de brúixola a aquells que, per a aconseguir-ho, vulguen aprofitar les oportunitats de la intercooperació com a mitjà per a generar noves realitats més sòlides i fructíferes en el futur.

Prólogo

1. Antecedentes del gecv. En busca del Mondragón valenciano

1.1 Origen

1.2 Etapa de asentamiento de los proyectos iniciados y periodo de impasse del grupo

2. Creación del grupo y evolución del gecv

2.1 Creación del grupo

2.2 Evolución del gecv

3. Análisis estratégico del gecv como alianza empresarial

3.1 Razones para formar parte del gecv

3.2 Aportaciones e implicación de las empresas cooperativas

3.3 Materialización de los objetivos y beneficios esperados

3.4 Factores de contingencia que influyen en la evolución del gecv

3.5 Capacidades y organización interna del gecv

4. Conclusiones

4.1 Más luces que sombras: contribución a la difusión de un cooperativismo profesionalizado y generador de empleo y riqueza

4.2 Una experiencia de gran valor que no logró consolidarse a largo plazo

4.3 Lecciones aprendidas

5. Epílogo. Una lectura amiga desde la Corporación Mondragón

Anexo metodológico

Fuentes de información y entrevistas realizadas

Guion de las entrevistas

Escribá Esteve, A. [Alejandro] & Iborra Juan, M. [María] (2022). Grup empresarial cooperatiu Valencià-GECV. Un balance de lo aprendido en la principal iniciativa mondragoniana de la Comunidad Valenciana. Universitat de València.

Escribá Esteve, Alejandro y Iborra Juan, María. Grup empresarial cooperatiu Valencià-GECV. Un balance de lo aprendido en la principal iniciativa mondragoniana de la Comunidad Valenciana. Universitat de València, 2022.

ESCRIBÁ ESTEVE, Alejandro y IBORRA JUAN, María. Grup empresarial cooperatiu Valencià-GECV. Un balance de lo aprendido en la principal iniciativa mondragoniana de la Comunidad Valenciana. Valencia: Universitat de València, 2022. ISBN 978-84-9133-467-5.

Escribá Esteve, Alejandro y Iborra Juan, María. Grup empresarial cooperatiu Valencià-GECV. Un balance de lo aprendido en la principal iniciativa mondragoniana de la Comunidad Valenciana. Valencia: Universitat de València; 2022. 134 p.