Product Documents

Filosofía y estética (2a ed.)

La polémica con F. Schiller

Johan Gottlieb Fichte

Intr., trad. i n.: Manuel Ramos, Faustino Oncina

Traducció: Manuel Ramos i Faustino Oncina

Col·lecció: Estètica&Crítica, 10

ISBN: 978-84-370-3486-7

Matèria: art, filosofia

Submatèries: teoria i ensenyament

Coeditor: Fundació General de la Universitat. Patronat Martínez Guerricabeitia

Any ed.: 2007

Les incursions de Fichte, a diferència dels seus companys de generació (Kant, Schelling, Hegel, Schelegel, Schiller...), en el territori de l'estètica són comparativament minses. Però aquestes contades intervencions van ser decisives per a comprendre els rumbs que seguirà l'estètica de l'idealisme i el romanticisme. La controvèrsia entre els dos grans filòsofs alemanys, iniciada en la revista Les Hores, feia referència, en primer lloc, a la forma expositiva dels escrits fichteans i, per extensió, de la filosofia en general, i en segon, al parell conceptual esperit i lletra, que exigeix una elucidació dels seus significats en aquell context cultural. Els textos que es tradueixen en aquesta obra van deixar la seva empremta en la filosofia de l'època i van abonar incipients estils de pensament.

FILOSOFÍA Y ESTÉTICA. LA POLÉMICA CON F. SCHILLER

I. INTRODUCCIÓN. Manuel Ramos y Faustino Oncina

1. Anécdota y nudo gordiano en la disputa de Las Horas entre Fichte y Schiller.

2. El arte de escribir filosofía: los estilos científico, popular y bello.

3. La hermenéutica fichteana: el espíritu y la letra del criticismo.

4. La Doctrina de la ciencia como parusía del espíritu del kantismo.

5. Una estética según los principios de la Doctrina de la ciencia: ¿una terra incognita?

6. Bibliografía.

II. SOBRE EL ESPÍRITU Y LA LETRA EN LA FILOSOFÍA. EN UNA SERIE DE CARTAS. J. G. Fichte

III. SOBRE LA DIFERENCIA ENTRE EL ESPÍRITU Y LA LETRA EN LA FILOSOFÍA. J. G. Fichte

IV. SOBRE EL ESTÍMULO Y EL INCREMENTO DEL PURO INTERÉS POR LA VERDAD. J. G. Fichte

V. CORRESPONDENCIA ENTRE FICHTE Y SCHILLER

VI. QUIERO INVESTIGAR EN QUÉ SE DIFERENCIA EN GENERAL EL ESPÍRITU DE LA LETRA EN LA FILOSOFÍA. J. G. Fichte

VII. SOBRE LOS DEBERES DEL ARTISTA ESTÉTICO. J. G. Fichte

Fichte, J. G. [Johan Gottlieb] & Oncina Coves, F. [Faustino] & Ramos Valera, M. [Manuel] (2007). Filosofía y estética (2a ed.). La polémica con F. Schiller. Universitat de València.

Fichte, Johan Gottlieb y Oncina Coves, Faustino y Ramos Valera, Manuel. Filosofía y estética (2a ed.). La polémica con F. Schiller. Universitat de València, 2007.

FICHTE, Johan Gottlieb y ONCINA COVES, Faustino y RAMOS VALERA, Manuel. Filosofía y estética (2a ed.). La polémica con F. Schiller. Valencia: Universitat de València, 2007. ISBN 978-84-370-3486-7.

Fichte, Johan Gottlieb y Oncina Coves, Faustino y Ramos Valera, Manuel. Filosofía y estética (2a ed.). La polémica con F. Schiller. Valencia: Universitat de València; 2007. 226 p.