Enyego d’Àvalos i l'autoria del 'Curial'

Abel Soler

ISBN: 978-84-9134-243-4

Matèria: filologia, història

Submatèries: filologia catalana, història medieval

Idioma: català

Coeditor: Institució Alfons el Magnànim-CVEI, Institut d'Estudis Catalans

Any ed.: 2018

Format: 12,5 x 21,5 cm.

Pàgines: 228

‘Curial e Güelfa’, novel·la de cavalleries i amors fou descoberta en el segle XIX i s’ha publicat com a anònima des del 1901. Gràcies a Abel Soler, ara sabem que l’autoria recau, sense alternativa possible, en Enyego d’Àvalos, cortesà a Milà i gran camarlenc de la cort napolitana d’Alfons el Magnànim. Aquest llibre ens dona les claus que porten al descobriment de l’autor.

‘Curial e Güelfa’ (Milà-Nàpols, 1445-1448), novel·la de cavalleries i amors, és un clàssic de les terres catalanes i europees. Escrita a Itàlia i en un català de preferències lèxiques valencianes, fou descoberta en el segle XIX i s’ha publicat com a anònima des del 1901. Gràcies a Abel Soler, ara sabem que l’autoria del ‘Curial’ recau, sense alternativa possible, en Enyego d’Àvalos (ca. 1414-1484). Nat a Toledo, educat a València, cortesà a Milà i gran camarlenc de la cort napolitana d’Alfons el Magnànim, va excel·lir com a cavaller, diplomàtic, bibliòfil i lletraferit. La biblioteca i la biografia de D’Àvalos han ajudat Soler a interpretar una obra de cavalleria humanística que té molt de personal i autobiogràfic. Aquest llibre ens dona les claus que porten al descobriment de l’autor.