Product Documents

Elements d’història de la llengua catalana

Jordi Carbonell

Col·lecció: Biblioteca Lingüística Catalana, 33

ISBN: 978-84-9134-009-6

Matèria: filologia

Submatèries: filologia catalana

Idioma: català

Coeditor: Institut d'Estudis Catalans

Any ed.: 2017

Enquadernació: cartoné

Aquest volum recull pràcticament tots els estudis de Jordi Carbonell sobre els elements d’història de la llengua catalana. Estructurat en cinc parts, en la primera es reprodueixen els articles que esbossaven el seu projecte d’una història social i política de la llengua catalana; en el segon bloc, els dedicats a la presència catalana a Sardenya; en el tercer, els treballs sobre el català de l’edat moderna, majoritàriament centrats a Menorca, on ocupen un lloc prominent els estudis sobre gramatització; el quart bloc està dedicat al català d’avui, amb uns posicionaments lúcids de plena actualitat. Finalment, l’última part conté la seua valoració del llegat d’Aramon, Moll, Sanchis Guarner i Cahner. Les aportacions de Carbonell són capdavanteres en el plantejament sociolingüístic de la història de la llengua i imprescindibles per a l’estudi dels usos lingüístics i literaris a l’edat moderna.

Biografía

Jordi Carbonell (1924-2016), deixeble de Jordi Rubió i de Ramon Aramon, ha estat professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, de la de Càller i de la de Liverpool, i membre de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (1972-2016). Va dirigir la Gran Enciclopèdia Catalana (1965-1971) i ha estat un dels impulsors més actius de nombroses iniciatives nacionals i internacionals en favor de la llengua i cultura catalanes i dels drets nacionals de tota la comunitat lingüística catalana. S’ha distingit pels seus estudis sobre Joan Roís de Corella i sobre la cultura catalana a Sardenya i Menorca.

ÍNDEX

PRÒLEG

El projecte d’història de la llengua catalana que Jordi Carbonell havia somiat, per Antoni Ferrando

ELEMENTS D’HISTÒRIA DE LA LLENGUA CATALANA

I. ASPECTES GENERALS

1. Elements d’història social i política de la llengua catalana

2. La història lingüística catalana com a expressió d’una unitat cultural

II. LA PRESÈNCIA CATALANA A SARDENYA

3. La llengua catalana a Sardenya

4. La crida en català del virrei de Càller del 1337 i la seva significació

5. La llengua i la literatura medieval i moderna

6. L’ús de la llengua catalana a l’arquebisbat d’Arborea (ss. XVI-XVIII)

7. L’ús del català als quinque librorum en algunes diòcesis sardes

III. EL CATALÀ A L’ÈPOCA MODERNA

8. La literatura catalana durant el període de transició del segle XVIII al segle XIX

9. La cultura a Menorca

10. Antoni Febrer i Cardona i el comte d’Aiamans, dues figures de la Il·lustració

11. Notes sobre els Principis de la lectura menorquina de 1804

12. Els gramàtics i els lexicògrafs menorquins anteriors a F. de B. Moll

IV. EL CATALÀ HODIERN

13. El català com a llengua de cultura moderna

14. Escriure en castellà a Catalunya

V. MESTRES I AMICS

15. Francesc de Borja Moll

16. Manuel Sanchis Guarner

17. Ramon Aramon i Serra

18. Max Cahner

Carbonell, J. [Jordi] (2017). Elements d’història de la llengua catalana. Universitat de València.

Carbonell, Jordi. Elements d’història de la llengua catalana. Universitat de València, 2017.

CARBONELL, Jordi. Elements d’història de la llengua catalana. Valencia: Universitat de València, 2017. ISBN 978-84-9134-009-6.

Carbonell, Jordi. Elements d’història de la llengua catalana. Valencia: Universitat de València; 2017. 362 p.