El regeneracionismo en España

Política, educación, ciencia y sociedad

Vicente Salavert, Manuel Suárez, eds.

Col·lecció: Oberta, 140

ISBN: 978-84-370-6704-9

Matèria: història de la ciència i documentaciò

Any ed.: 2007

Com a fenomen cultural i polític el regeneracionisme constitueix un dels referents centrals de l'Espanya de 1900. En un moment de debat internacional sobre la superioritat dels anglosaxons, i enmig d'una profunda crisi nacional després de la pèrdua de les colònies, la regeneració d'Espanya es va presentar com una proposta que va arribar a gairebé totes les esferes de la vida nacional. Van ser regeneracionistas tant polítics com educadors, sociòlegs i científics. El "problema d'Espanya" es va plantejar des d'una perspectiva múltiple com mostren els diversos assaigs recollits en aquest llibre. Des de l'acció política, des de l'educació o des de la ciència i la tècnica es va construir un espai de reflexió i debat que, sota la proposta de la regeneració, va constituir un discurs de fort component nacionalista al que es van sumar els intel.lectuals, aquest nou sector de la cultura espanyola que va emergir amb força des de la crisi de fi de segle.

INTRODUCCIÓN. Vicente L. Salavert Fabiani, Manuel Suárez Cortina
SOCIEDAD, CULTURA Y POLÍTICA EN LA ESPAÑA DE ENTRE SIGLOS
Manuel Suárez Cortina
REGENERACIONISMO: UNA RELECTURA
Pedro Ribas
BASES TEÓRICAS DE UNA POLÍTICA ECONÓMICA REGENERACIONISTA
Eloy Fernández Clemente
LOS EDUCADORES ANTE EL «PROBLEMA DE ESPAÑA»: REFLEXIONES SOBRE SU PAPEL EN LA CONSTRUCCIÓN DE LA IDENTIDAD NACIONAL
María del Mar del Pozo Andrés
REGENERACIONISMO Y EDUCACIÓN: LA CONSTRUCCIÓN PEDAGÓGICA DE LA SOCIEDAD Y LA POLÍTICA
Alejandro Mayordomo
BIOLOGÍA, MEDICINA, HIGIENE Y EUGENESIA. ESPAÑA A FINALES DEL SIGLO XIX Y COMIENZOS DEL XX
Raquel Álvarez Peláez
EL DISCURSO CIVIL EN TORNO A LA CIENCIA Y LA TÉCNICA
Antoni Roca Rosell
LAS ELITES INTELECTUALES Y LA POLÍTICA EN LA ESPAÑA LIBERAL
Manuel Suárez Cortina

Salavert Fabiani, V. L. [Vicente L.] & Suárez, M. [Manuel] (2007). El regeneracionismo en España. Política, educación, ciencia y sociedad. Universitat de València.

Salavert Fabiani, Vicente L. y Suárez, Manuel. El regeneracionismo en España. Política, educación, ciencia y sociedad. Universitat de València, 2007.

SALAVERT FABIANI, Vicente L. y SUÁREZ, Manuel. El regeneracionismo en España. Política, educación, ciencia y sociedad. Valencia: Universitat de València, 2007. ISBN 978-84-370-6704-9.

Salavert Fabiani, Vicente L. y Suárez, Manuel. El regeneracionismo en España. Política, educación, ciencia y sociedad. Valencia: Universitat de València; 2007. 296 p.